Nya regler vid betalningar i EU/EES

Från och med den 14 september 2019 gäller den nya betaltjänstlagen med höjda säkerhetskrav vid vissa typer av betalningar. Syftet med lagen är att skydda dig som konsument och minska risken för bedrägerier. Detta kan påverka sättet hur du betalar framöver, genom att det oftare kommer krävas en så kallad stark kundautentisering.

Vad innebär det här för dig:

  • Den största förändringen kommer vara i onlinemiljö, till exempel vid betalning, registrering av kortuppgifter på hemsidor, i appar med mera. Där kommer det inte längre vara möjligt att endast ange dina kortuppgifter, utan du kommer behöva göra något ytterligare för att visa att du är du.
  • Du kommer oftare att bli ombedd att ange din PIN-kod till kortet när du betalar i en butiksterminal.
  • Du kommer fortfarande kunna betala kontaktlöst (blippa) med ditt kort i en butiksterminal men du kan oftare bli ombedd att ange din PIN-kod vid betalningen.
  • Kortbetalningar där du tidigare skrivit under ett kvitto och legitimerat dig själv (till exempel för att du inte kommer ihåg din kod), kan framöver komma att nekas och kräva att du anger din PIN-kod.

De viktigaste förändringarna:

  • När du vill handla i butik eller online kan du framöver behöva visa vem du är med till exempel mobilt BankID.
  • Du kommer framöver att behöva ange din PIN-kod till kortet oftare när du vill handla med kortet i butik. Om du inte kommer ihåg din PIN-kod kan du kontakta din bank och beställa en ny.
  • I de fall en butik, gäller även onlinebutiker, inte följer de nya reglerna kan en betalning komma att nekas.

Vad behöver du göra/förbereda:

  • Var säker på att du kan din PIN-kod till kortet.
  • Om du handlar på internet, se till att du har tillgång till mobilt BankID.

Vilka betalningar omfattas enligt huvudregeln av kravet på stark kundautentisering?

  • Betalningar på internet inom EU/EES
  • Betalningar i butik inom EU/EES
  • Betalningar inom EU/EES med mobila enheter, klocka, ring m.m. (Apple Pay, Samsung Pay, Google Pay med mera).

Att tänka på:

  • Se till att Marginalen Bank alltid har aktuella kontaktuppgifter till dig, såsom telefonnummer, e-post adress med mera.
  • Precis som tidigare gäller det att se upp för bedrägeriförsök. Om någon annan uppmanar dig att logga in på internet- eller mobilbanken och ber dig använda mobilt BankID - Avstå! Lämna aldrig ut ditt kort eller uppgifter om ditt kort, till exempel PIN-kod, kortnummer, CVC/CVV-kod eller liknande, till någon annan. Detta oavsett hur trovärdig kontakten verkar vara. Kontakta alltid Marginalen Bank om du är osäker.