Din guide till säkerhetsdosan

För att logga in i vår internetbank och signera dina betalningar och överföringar, eller för att identifiera dig när du ringer till vår kundservice.

Kom igång med säkerhetsdosan

Första gången du använder säkerhetsdosan behöver du välja en PIN-kod.

  1. Starta säkerhetsdosan genom att hålla in knappen OK i 2 sekunder.
  2. Välj en 4-siffrig PIN-kod som du anger, och tryck sedan på OK. Trycker du fel, kan du radera med backsteg längst ner till vänster.
  3. Bekräfta din PIN-kod genom att skriva in den en gång till, och tryck på OK.
  4. Säkerhetsdosan stänger av sig själv efter 1 minut. Du kan också stänga av den manuellt genom att hålla in knappen OK i 2 sekunder.

    Innan du kan logga in med säkerhetsdosan måste vi på Marginalen aktivera den. Det sker automatiskt dagen efter att du har hämtat ut den, även om du väljer PIN-kod direkt så dröjer det tills nästa dag innan du kan logga in med säkerhetsdosan.

Logga in i internetbanken

  1. Gå in på Marginalen.se.
  2. välj Logga in i menyn.
  3. Välj fliken Säkerhetsdosa.
  4. Ange ditt personnummer.
  5. Starta säkerhetsdosan genom att hålla in knappen OK i 2 sekunder.
  6. Skriv in din 4-siffriga PIN-kod och tryck på OK.
  7. Tryck på siffran 1. Säkerhetsdosan visar en 6-siffrig engåmgskod. 
  8. Ange koden i internetbanken och klicka på Fortsätt. 

Signera en betalning eller överföring i internetbanken

  1. När du är inne i internetbanken och har lagt upp en betalning eller överföring till konto i annan bank, klicka på Godkänn.
  2. Rutan Signera öppnas. Klicka på Signera.
  3. Starta säkerhetsdosan genom att hålla in knappen OK i 2 sekunder.
  4. Skriv in din 4-siffriga PIN-kod och tryck på OK.
  5. Tryck på siffran 3.
  6. Rutan Signera visar en säkerhetskod. Skriv in den i säkerhetsdosan och tryck OK.
  7. Säkerhetsdosan visar en 6-siffrig engångskod. Ange den i rutan Signera och klicka på Fortsätt.

Identifiering vid kontakt med Kundservice

  1. Ring Kundservice på 0771-717 710.
  2. Följ instruktionerna för verifiering i talsvaret.

Vid felaktig PIN-kod

  1. Om du anger fel PIN-kod och trycker på OK visar säkerhetsdosan ett felmeddelande. Försök igen med rätt PIN-kod, så kan du sedan använda säkerhetsdosan som vanligt.
  2. Om du anger fel PIN-kod 5 gånger i följd, visar säkerhetsdosan en låsningskod och låser sig i 24 timmar. Därefter kan du använda den som vanligt igen.
  3. Om du anger fel PIN-kod ytterligare 5 gånger i följd visar säkerhetsdosan en låsningskod och låser sig igen. Kontakta i så fall vår kundservice på 0771-717 710 för att få hjälp.

Vid felaktig engångskod

  1. Om du skriver fel engångskod 5 gånger i följd när du loggar in eller signerar, spärrar vi säkerhetsdosan så att du inte kan logga in eller signera med den.
  2. Ring vår kundservice på 0771-717 710, så aktiverar vi säkerhetsdosan. Du kan då omedelbart använda den för att logga in och signera igen.

Om säkerhetsdosan

  • Öppna inte säkerhetsdosans skal.
  • Utsätt inte säkerhetsdosan för extremt höga eller låga temperaturer.
  • Kontakta kundservice om säkerhetsdosan slutat fungera, så får du en ny.
  • Säkerhetsdosan går att återvinna i batteribehållaren på närmsta återvinningsstation.

Minska risken att bli utsatt för bedrägeri på nätet 

Klicka aldrig på oväntade länkar i SMS, e-post eller chatmeddelanden. På så sätt undviker du att smitta din enhet med virus och banktrojaner.

Lämna aldrig ut koder eller annan känslig personlig information. För att undvika att bedragare kommer åt dina konton eller utnyttjar din identitet.

Förvara säkerhetsdosan så att obehöriga inte kommer åt den. Säkerhetsdosan är en identitetshandling som inte ska förvaras tillsammans med PIN-koden.

Vill du veta mer? 

Kontakta oss på tel. 0771-717 710