Nya internetbanken lanserad

I den nya internetbanken finns flera nyheter som förenklar för dig som kund. Exempel på nyheter är inloggning med Mobilt BankID och enklare administration av behörigheter.

Logga in med BankID

När du loggar in med Mobilt BankID eller BankID behöver du inte hålla reda på olika lösenord eller kodkort.

Instruktion Mobilt BankID

Andra inloggningssätt

Du som tidigare använt andra inloggningssätt än BankID kan även göra så framöver men du måste noga följa nedanstående instruktioner.

Vi ökar säkerheten i den nya internetbanken och därför kan du inte använda Enkel inloggning med PIN-kod för att signera överföringar. Du behöver använda BankID, Mobilt BankID eller PIN och kodkort istället.

PIN och kodkort

Använd din nuvarande PIN när du loggar in första gången. Du får då välja en ny PIN och hur du vill ha ditt nya kodkort, antingen som PDF på din dator (kan endast göras en gång) eller få ett kodkort skickat hem till dig.

Observera - om du redan använder PIN och kodkort till dina privata konton fortsätter du att använda dem även för företaget.

Brukar du använda enkel inloggning följer du samma instruktion som för PIN och kodkort och väljer en ny PIN-kod.

Instruktion PIN och kodkort

Nyheter

När vi lanserar nya internetbanken förenklar vi behörighetsadministrationen och gör inloggningen i telefonbanken säkrare med en personlig kod.

Behörighetsadministration

Nu är det enklare för företagare att administrera olika användarbehörigheter. Behörighetsadministratören kan själv ändra, spärra eller ta bort användarbehörigheter. 

En användarbehörighet gäller automatiskt för alla typer av transaktioner. Det innebär bland annat att överföringar mellan egna konton i företaget behöver signeras på samma sätt som bg/pg-betalningar och överföringar till andra konton.

Instruktion behörighetsadministration

Personlig telefonkod

Användarbehörigheten kommer också att gälla i telefonbanken och är personlig istället för på företagsnivå. Du använder samma telefonkod både som privatperson och företagare.