Frågor och svar

Privatlånet

Hur ansöker jag om Privatlånet?

Du kan ansöka och få svar direkt på webben.

Du kan också få hjälp av en handläggare i vår kundservice på telefonnummer 0771-717-710.

Hur stor blir min månadskostnad?

Det beror på tre saker: din ränta, ditt lånebelopp och din återbetalningstid. Ta hjälp av vår lånekalkyl för att se vad ditt lån kostar. Tänk på att räntan sätts individuellt utifrån en kreditbedömning. Räntan är 3.50% -18.95 %

Vilka grundkrav har ni på mig?

Du måste:

  • Ha fyllt 20 år
  • Ha en årsinkomst på minst 150 000 kr
  • Inga betalningsanmärkningar

Jag har fått lån hos er, när får jag pengarna?

När vi fått skuldebrevet tar det 2-5 bankdagar innan vi betalar ut pengarna. Har du en medlåntagare behöver han eller hon hämta ut ett rekommenderat brev innan vi betalar ut pengarna.

Jag vill utöka mitt privatlån, hur kan jag ansöka om mer?

Du kan ansöka om att utöka ditt lån i vår internetbank eller genom att ladda hem vår mobilbank

Kan jag göra en extra amortering på mitt lån, och hur gör jag då?

Ja, du kan extra amortera på ditt lån. Det gör du genom att betala in på det bankgironummer med det OCR-nummer som finns på din faktura.

Hur ansluter jag mig till autogiro?

Du ansluter dig till autogiro genom att följa denna länk

Jag vill lösa mitt lån tidigare, hur gör jag?

Ring vår kundservice på 0771-717 710 så får du rätt lösenbelopp.

Hur läser jag min faktura?

Om du har svårigheter att förstå de olika delarna i din faktura, kan du titta igenom vår förklarande fakturaguide här. 

Vad är Låneskydd?

Låneskydd är en försäkring som kan hjälpa dig att klara av lånets månadskostnad om du blir sjuk eller arbetslös. I försäkringen ingår också sjukhusvistelse kopplat till sjukdom eller olycksfall. Dessutom innehåller försäkringen ett livskydd som kan täcka resterande lån om du avlider.

Om du redan har Privatlånet kan du läsa mer om och teckna Låneskydd här.

Hur tecknar jag Låneskydd?

Du ringer vår kundservice på 0771-717 710. Du kan också skriva ut och fylla i blanketten och skicka den till:

Frisvar
Marginalen Bank
20583942
831 17 Östersund

Om jag blir sjuk eller arbetslös, hur får jag då ersättning från försäkringen Låneskydd?

Kontakta vår samarbetspartner BNP Paribas Cardif på telefonnummer 020-52 52 56, de hjälper dig med en skadeanmälan. Deras webbsida hittar du här

Kan jag samla mina lån hos er?

Ja, läs mer om hur du kan samla lån och krediter hos oss.

Omstartslånet

Hur kan Omstartslånet hjälpa mig?

Omstartslånet är en chans till en ekonomisk omstart. Det passar bland annat dig som har dyra skulder eller krediter som du vill samla hos en enda långivare. Du behöver ha en säkerhet för att vi ska kunna hjälpa dig.

Vilka grundkrav har ni på mig?

Du måste:

  • Ha fyllt 20 år.
  • Ha en årsinkomst på minst 200 000 kr. Är ni två som ansöker ska gemensamma årsinkomsten vara minst 350 000 kr.
  • Lösa inkasso- eller kronofogdeskulder innan du investerar i något annat.

Vad räknas som säkerhet?

  • Villa
  • Obelånad bostadsrätt

Hur söker jag lån?

Du kan ansöka direkt på vår hemsida eller skriva ut ansökningshandling från hemsidan och skicka in till oss. Vi gör en manuell kreditprövning, därför kan det ta några dagar innan du får svar.

Hur fungerar amorteringskraven?

Finansinspektionen har tagit fram nya krav på amortering för bostadslån i två omgångar. Det första amorteringskravet gäller bostadslån tagna från och med 1 juni 2016 och det andra amorteringskravet gäller från och med 1 mars 2018.

Amorteringskravet från och med 1 juni 2016

  • Bostadslån med en belåning mellan 50-70% av bostadens marknadsvärde behöver amortera 1% av den totala skulden per år tills skulden understiger 50% av marknadsvärdet
  • Motsvarar ditt bostadslån 70% eller mer av bostadens marknadsvärde behöver du amortera 2% av den totala skulden tills du når under 70%.

Bostadslån under 50 % av marknadsvärdet omfattas inte av krav på amortering men vi rekommenderar alltid att du amorterar en viss summa per månad oavsett skuldnivå.

Amorteringskravet från och med 1 mars 2018

Om ditt bostadslån innebär att du behöver låna mer än 4,5 gånger din årliga bruttoinkomst behöver du amortera ytterligare 1% av den totala skulden per år.

Exempel: Din årliga bruttoinkomst är 250 000 SEK och du har ett bostadslån på 1 425 000 SEK (5,7 gånger din årliga bruttoinkomst) och marknadsvärdet på din bostad är 1 900 000 SEK (75% belåningsgrad) kommer du behöva amortera 3% på ditt bostadslån. 1 425 000 SEK x 3% årlig amortering = cirka 3563 kronor i amortering per månad.

Har du ett befintligt bostadslån hos oss påverkas du inte av de nya amorteringskraven. Då följer du din individuella betalplan som vi har satt upp tillsammans med dig.

Ansöker du om ett nytt lån efter den 1 mars 2018 inkluderas hela beloppet av de nya amorteringskraven. 

Kan jag lösa mitt lån tidigare?

Ja. Har du bundet lån tillkommer en kostnad. Ring vår kundservice på 0771-717 710.

Jag har fått lån hos er, när får jag pengarna?

När vi fått fullständiga handlingar och pant (gäller bostadsrätter) tar det 1-3 bankdagar innan du får pengarna.

Får jag låna om jag har skulder hos Kronofogden eller inkasso?

Skulder är inget hinder. Om vi beviljar ditt lån hjälper vi dig att lösa dina skulder när vi betalar ut pengarna.

Kan ni ge mig ett lånelöfte?

Ja, ansök här och ange att du vill köpa en bostad.

Vad blir min ränta?

Räntan sätts individuellt utifrån dina förutsättningar och den risk som vi tar.

Vilka undantag finns det?

För nybyggda bostäder kan undantag på 5 år från tillträdesdagen göras för amorteringskraven. Detta gäller endast för första ägaren av bostaden. Därefter faller dessa bostäder in under samma krav som ovan.

Du kan göra en värdering av bostaden var femte år för att eventuellt justera marknadsvärdet.

Allmänna frågor

Kan jag besöka er?

Ja, i Stockholm kan du det. Ring vår reception på 010-495 1000 för att boka tid.

Hur ändrar jag min adress hos er?

Vi uppdaterar våra adressregister med uppgifter från Skatteverket. Om du vill kontrollera vilken adress vi har för dig kan du ringa vår kundservice på 0771-717-710.

Hur gör jag en manuell inbetalning via Bankgiro på mitt lån?

Använd bankgiro- och OCR-numret som finns på din faktura. Du har alltid samma OCR-nummer så du kan göra extrabetalningar när du vill.

Hur gör jag om jag inte kan betala?

Då behöver du meddela oss det. Ring vår kundservice på 0771-717-710.

Hur kan jag få en kopia på min faktura?

Om du tappat bort din faktura eller om du inte fått den i brevlådan kan du beställa en ny från vår kundservice på telefon 0771-717-710. Om det bara är uppgifter om inbetalning du behöver, kan du använda uppgifterna från din förra faktura. Beloppet är oftast likadant varje månad.

Hur gör jag om jag vill utöka mitt lån?

Då ansöker du om att utöka ditt befintliga lån. Du kan fylla i en ansökan på vår hemsida och få svar direkt eller ringa in till kundservice på 0771-717-710. Tänk på att vi lånar ut maximalt 350 000 kr.

Varför har jag har fått dubbelt belopp på fakturan?

Om du inte betalade förra månaden får du betala dubbelt månaden efter. Vi tar då också ut en påminnelseavgift. Om du gjorde betalningen efter fakturans datum ska du betala beloppet på fakturan minus det försenade betalda beloppet.