Allmänna frågor

Var kan jag använda mitt kort?

Du kan använda ditt kort överallt där Visa accepteras, vilket är på mer än 24 miljoner inköpsställen. Du kan också ta ut kontanter i uttagsautomater (kontantuttagsavgiften är 3% eller minst 35 kr per uttag och ränta debiteras från uttagsdagen).

Vilka avgifter finns för kortet?

Du hittar en aktuell prislista på respektive korts produktsida.

Är räntan fast eller rörlig?

Rörlig.

Kan jag göra manuella kontantuttag på bankkontor?

Ja. Tänk på att de räknas som kontantuttag och att du därför får betala uttagsavgift på 3% eller minst 35 kr per uttag och ränta från uttagsdagen.

Vad är det för Bankgiro- och OCR-nummer som gäller för inbetalningar för kort?

Du betalar in på bankgirokonto 5446-3500. OCR-numret är detsamma som ditt kontonummer.

Vilka Iban och Swift gäller för Marginalen Banks betal- och kreditkort?

IBAN:  SE78 1200 0000 0136 3007 7137

BIC/SWIFT:  DABASESX

Vad gör jag om jag tappar kortet?

Ring kundservice på 0771-717 710 så fort som möjligt så spärrar vi ditt nuvarande kort och skickar nytt kort med ny PIN-kod. Du kan spärra kortet dygnet runt.

Vad gör jag om kortet är trasigt eller inte fungerar längre?

Ring vår kundservice på 0771-717 710 så får du ett utbyteskort.

Kan jag välja kod till mitt kort?

Nej, din PIN-kod genereras slumpmässigt av säkerhetsskäl.

Hur gör jag vid adressändring?

Vi uppdaterar våra adressregister med uppgifter från Skatteverket. Om du vill kontrollera vilken adress vi har på dig kan du ringa vår kundservice på 0771-717-710.

Hur sker omräkningen från utländsk valuta när jag använder kortet utomlands?

Om du betalar eller gör kontantuttag utomlands görs en omräkning från utländsk valuta till svenska kronor. Kursen är den som Banken tillämpar, i kursen ingår ett administrativt påslag som just nu är på 1,65 %.

Hur gör jag om fakturan inte stämmer eller om jag vill reklamera?

Ring vår kundservice på 0771-717 710 så skickar vi en blankett till dig där du fyller i de transaktioner du bestrider. Har du betalat för en vara eller tjänst som inte levererats eller utförts, vänder du dig i första hand till butiken för reklamation (gäller svenska köp).

Kan jag få eFaktura?

Ja, du anmäler dig via din internetbank. Där finns en förteckning över företag som erbjuder eFaktura, och söker du på ”Marginalen” får du upp ”Marginalen Bank Kort” som du klickar på. Du anger dina personuppgifter och e-postadress. Du måste stå som innehavare för kontot både hos Marginalen Bank och din internetbank för att kunna få eFaktura. Det belopp som är ifyllt i förväg när du får din eFaktura är det lägsta beloppet du kan betala. Vill du betala mer så ändrar du vara beloppet. Kontrollera att fakturan stämmer innan du betalar.

Kan jag öka min kredit?

Ja, på två olika sätt. Antingen ringer du vår kundservice 0771-717 710, eller så fyller du i önskat belopp i ansökan nedan och skicka in till oss. Vi gör därefter en kreditprövning.

Traveller, Ansökan om utökad kredit
Gold, Ansökan om utökad kredit 
Classic, Ansökan om utökad kredit 

Hur tecknar jag tilläggsförsäkringar?

Du kan köpa till tilläggsförsäkringarna StopService och Betalskydd till ditt Marginalen Traveller, Marginalen Gold eller Marginalen Classic.

Betalskydd skaffar du genom att ringa vår kundservice på telefon 0771-717 710.

För att skaffa Betalskydd måste du:

  • Ha kreditkort hos oss.
  • Vara 18-63 år.
  • Vara fullt arbetsför och ha en tillsvidareanställning eller är egen företagare minst 17 timmar i veckan och sedan minst sex sammanhängande månader innan du skaffade försäkringen.
  • Vara folkbokförd i Sverige och ha rätt till sjukpenning från Försäkringskassan eller motsvarande norsk eller dansk instans.

Vad är Hammarbykortet

Hammarbykortet är ett betal- och kreditkort som stödjer Hammarby Fotboll. Varje inköp med kortet omvandlas till poäng som kan användas för att stödja Hammarby på olika sätt. Grunden i kortet är ett poängsystem där var sjunde krona omvandlas till en poäng som kan växlas in mot olika Hammarbybonusar, resor och upplevelser. Du kan också växla in poäng och ge ett bidrag till Hammarby IF Fotboll Ungdom. Dessutom innehåller kortet en VIP-del som innebär att endast du som kortinnehavare får möjlighet till exklusiva erbjudanden med Hammarby Fotboll.

Har du frågor om kortet eller vill växla in dina poäng kontaktar du Marginalen Bank kundservice 0771- 717 710, mån-fre 07.00-21.00, lör-sön 09.00-17.00.

Kortet är ett samarbete mellan Hammarby Fotboll och Marginalen Bank.

Läs mer och ansök om kortet här:
www.hammarbyfotboll.se/hammarbykortet

Har jag möjlighet att få en betalningsfri månad?

Ja, du som har Marginalens betal- och kreditkort kan utnyttja två betalningsfria månader per kalenderår. Månaderna får inte vara sammanhängande. För att utnyttja betalningsfri månad ska du haft ditt kort i minst sex månader samt inte varit försenad med dina inbetalningar eller vara övertrasserad. Saldobalansen får inte understiga 150 kronor. Vid användning av betalningsfri månad tillkommer ränta som tillsammans med eventuella avgifter läggs på nästa kontoutdrag.

För att utnyttja betalningsfri månad, kontakta kundservice på telefon 0771- 717 710 eller via meddelandefunktionen i internetbanken.

Vilka uttagsgränser finns på korten (betal och kreditkort samt bankkortet)?

När du använder ditt kort för att ta ut kontanter i uttagsautomater finns vissa begränsningar.

Per dygn

Du kan ta ut upp till 10.000 kr per dygn och max två uttag per dygn under förutsättning att uttagsautomaten tillåter det.

Per vecka

Under en sjudagarsperiod kan du max ta ut 25.000 kr vid 14 tillfällen. Vecka är rullande vecka, det vill säga vi räknar sju dagar tillbaka.