Frågor och svar

Marginalen Traveller

Hur fungerar poängen?

Marginalen Traveller ger dig poäng på allt du handlar och betalar med kortet, poäng som du kan samla i upp till fem år. Du kan byta poängen mot resor, upplevelser eller prylar. Du får en bonuspoäng för var sjunde krona du handlar för.

Du får inte poäng för kontantuttag i uttagsautomater eller på bank- och postkontor, vid Marginalen Flex, köp och växling av valuta, köp som ej belastar kreditutrymme eller kostnader för krav och inkasso samt övriga kostnader och avgifter.

Hur använder jag poängen?

När du nått poängnivån för ditt önskade resmål ringer du vår kundservice 0771-717 710. Kontakta oss med alla uppgifter minst 45 dagar innan du vill åka. Vill du resa under jul, nyår, påsk, midsommar, höstlov och högsommar behöver vi uppgifterna minst 60 dagar innan avresa. Vi kollar sen om det finns plats till ditt resmål det datumet du vill åka och skickar dig ett reseförslag. När du godkänt det skickar vi en biljett till dig. Klart för avfärd!

Hur fungerar försäkringarna?

Marginalen Traveller ger dig marknadens kanske bästa reseskydd när du betalar minst 75 % av resan med kortet. Om du råkar ut för en skada gör du skadeanmälan direkt på vår samarbetspartner ERV:s webbplats där du får hjälp att utnyttja någon av reseförsäkringarna.

Vilka försäkringar ingår?

Allt du behöver veta om försäkringarna hittar du på sidan om kortförsäkringar för Marginalen Traveller.

Finns det några tilläggsförsäkringar?

Ja, Betalskydd och StopService.

Kan jag välja vilket flygbolag jag vill resa med?

Vi bokar med alla stora flygbolag för att kunna hitta en ledig plats när du vill resa. Välj destination och tidpunkt från bonusprogrammet så skickar vi reseförslag utifrån dina önskemål.

Kan jag boka enkelresor med mina poäng?

Programmet är uppbyggt på tur-och-retur-resor. Enkla resor ”kostar” lika många poäng som tur-och-retur-resor, så det är en dålig idé att boka en enkelresa.

Kan jag ge min bonusresa till någon annan?

Poängen är personliga och kan inte överföras till någon annan. Men du kan använda dina poäng för att boka en resa i en familjemedlems namn, då behöver du inte vara med på resan. För extrakortsinnehavaren gäller samma regler som för annan familjemedlem. Extrakortsinnehavaren får inte lösa in poäng utan ditt medgivande.

Ingår alla kostnader för resan?

Nej, flygskatter och flygplats-, bränsle-, service- eller andra avgifter ingår inte. De betalar du med ditt Marginalen Traveller vid bokningstillfället och du uppger ditt kortnummer på resekupongen.

Hur mycket betalar jag för flygplatsskatter och liknande avgifter vid bokning?

Det går inte att säga exakt, eftersom det beror på vilken flygplats du åker från och vilket flygbolag du reser med.

Kan jag betala avgifterna med bonuspoängen?

Nej, du kan inte betala flygskatter och flygplats-, bränsle-, service- eller andra avgifter med bonuspoäng. Du betalar dem med ditt Marginalen Traveller.

Kan jag köpa extra poäng om jag ännu inte nått upp till den nivå som krävs för den destination jag vill resa till?

Har du samlat mer än hälften av poängen som krävs kan du i de flesta fall betala för de poäng som fattas. Du betalar då när du bokar resa. Bokningscentret kan ge dig mer information om vad det kostar i ditt fall.

Kan jag boka en resa i första klass?

Ja, men poängnivåerna gäller resor i ekonomiklass. Vill du resa i första klass kan det gå att ordna, i så fall får du lägga till poäng eller betala. Bokningscentret avgör det här från fall till fall.

Om jag har bokat en resa med mina bonuspoäng och sedan behöver avboka den, hur gör jag då?

Resorna går inte att boka om eller boka av, du får inte tillbaka några poäng i efterhand om du avbokar och det inte omfattas av reseförsäkringen. Vissa undantag kan göras om flygbolaget betalar tillbaka hela biljettkostnaden vid till exempel inställt flyg eller om UD avråder. Avbokar du på grund av sjukdom eller annat skäl som reseförsäkringen täcker får du tillbaka poängen om ERV försäkringar beslutar att stå för biljettkostnaden. Vår kundservice har information om vad som gäller i just ditt fall.

Kan min resa vara hur lång i tid som helst?

Nej, hemresan måste ske inom tre månader från utresan. Utresa och hemresa måste bokas vid samma tillfälle.

Från vilka flygplatser kan jag flyga med mina bonuspoäng?

Du kan välja att flyga från Stockholm Arlanda, Göteborg Landvetter eller Köpenhamn Kastrup.

Kan jag åka hem från en annan flygplats än den som jag landar på vid utresan?

Nej, du kan bara boka tur- och returresa mellan två flygplatser.

Hur funkar räntefri delbetalning?

Du kan delbetala köp över 5.000 kr och ha upp till fyra delbetalningar samtidigt. Du betalar ingen ränta eller uppläggningsavgift utan bara en fast månadsavgift. Välj själv den takt du vill återbetala. Betalningsplanen syns tydligt både i internet- och mobilbanken.

Vad är Marginalen Flex?

Gör enkelt överföringar i internet- eller mobilbanken från ditt Marginalen Traveller/Gold till andra bankkonton. Ränta beräknas från transaktionsdagen. Läs mer om flex

Marginalen Gold

Hur fungerar försäkringarna?

Försäkringarna i Marginalen Gold gäller när du betalar med kortet. För nyckelservice ringer du 0770-456 899.

Vill du göra en skadeanmälan?

Gå direkt till försäkringsgivaren Europeiska ERVs hemsida för att anmäla skadan.

Hur fungerar poängen?

Marginalen Traveller ger dig poäng på allt du handlar och betalar med kortet, poäng som du kan samla i upp till fem år. Du kan byta poängen mot resor, upplevelser eller prylar. Du får en bonuspoäng för var sjunde krona du handlar för.

Du får inte poäng för kontantuttag i uttagsautomater eller på bank- och postkontor, vid Marginalen Flex, köp och växling av valuta, köp som ej belastar kreditutrymme eller kostnader för krav och inkasso samt övriga kostnader och avgifter.

Vad betyder 50 dagars räntefri kredit?

Om du alltid betalar hela den utnyttjade krediten betalar du inte någon ränta. Tiden från köpet till att fakturan från oss förfaller kan som mest uppgå till 50 dagar. En gång om året debiterar vi årsavgiften på 195 kr. Om du gör ett kontantuttag eller en betalningsöverföring från limiten till ett bankkonto (Marginalen Flex) debiteras ränta från uttagstillfället.

Hur funkar räntefri delbetalning?

 Du kan delbetala köp över 5.000 kr och ha upp till fyra delbetalningar samtidigt. Du betalar ingen ränta eller uppläggningsavgift utan bara en fast månadsavgift. Välj själv den takt du vill återbetala. Betalningsplanen syns tydligt både i internet- och mobilbanken.

Vilka försäkringar ingår?

Allt du behöver veta om försäkringarna hittar du på sidan om kortförsäkringar för Marginalen Gold.

Finns det några tilläggsförsäkringar?

Ja, Betalskydd och StopService.

Vad är Marginalen Flex?

Gör enkelt överföringar i internet- eller mobilbanken från ditt Marginalen Traveller/Gold kreditkort till andra bankkonton. Ränta beräknas från transaktionsdagen. Läs mer om flex

Marginalen Bankkort

Marginalen Bankkort är en del av Lönekontot

Marginalen Bankkort är en del av Lönekontot. Lönekontot frågor och svar.

Marginalen Classic (Ej nyteckning)

Vad menas med upp till 50 dagars räntefri kredit

Att du alltid har upp till 50 dagars räntefri kredit på dina köp. Betalar du hela fakturan betalar du ingen ränta för dina köp. För kontantuttag beräknas ränta från transaktionsdagen.

Hur funkar räntefri Delbetalning?

Du kan delbetala alla köp över 5 000 kr. Du betalar ingen ränta eller uppläggningsavgift utan bara en fast månadsavgift. Du väljer själv den takt du vill återbetala. Du kan ha upp till fyra delbetalningar samtidigt. Betalningsplanen syns tydligt på ditt kontoutdrag tillsammans med dina andra transaktioner.

Ingår någon försäkring i kortet?

Nej, men du kan köpa till försäkringarna Betalskydd och StopService.

E-signering

Vad är e-signering?

E-signering innebär att du signerar ett avtal elektroniskt med e-legitimation (BankID) istället för på papper.

Vilka e-legitimationer godtas vid e-signering?

Mobilt BankID (smarttelefon/surfplatta), BankID på fil (dator) och BankID på kort (dator). Telias e-legitimation godtas inte.

Vad händer om jag väntar med att e-signera?

Du har möjlighet att gå in på esignera.marginalen.se för att signera ditt avtal inom 14 dagar från att du gjort en ansökan. Har ingen signering skett inom tre bankdagar från att du har gjort en ansökan skickas ett pappersavtal hem till dig per post.

Var kan jag se om jag har e-signerat mitt avtal?

Du kan se om ditt avtal är e-signerat genom att gå in på esignera.marginalen.se och logga in med ditt Mobila BankID eller BankID. Där kan du vid valfri tidpunkt logga in för att se alla avtal du har e-signerat.

Jag har inte något BankID, hur signerar jag mitt avtal?

Om ditt avtal inte e-signeras inom tre bankdagar skickas ett avtal hem till dig per post. Signera och returnera avtalet.

Jag har e-signerat men ännu inte fått kortet?

Kortet skickas inom en vecka från utförd signering. Om det tar längre tid, kontakta kundservice på telefon 0771 - 717 710.

Allmänna frågor

Hur kan jag välja att betala via autogiro på mitt kort?

Du ansluter dig till autogiro genom att följa denna länk

Var kan jag använda mitt kort?

Du kan använda ditt kort överallt där Visa accepteras, vilket är på mer än 24 miljoner inköpsställen. Du kan också ta ut kontanter i uttagsautomater (kontantuttagsavgiften är 3% eller minst 35 kr per uttag och ränta debiteras från uttagsdagen).

Vilka avgifter finns för kortet?

Du hittar en aktuell prislista på respektive korts produktsida.

Är räntan fast eller rörlig?

Rörlig.

Kan jag göra manuella kontantuttag på bankkontor?

Ja. Tänk på att de räknas som kontantuttag och att du därför får betala uttagsavgift på 3% eller minst 35 kr per uttag och ränta från uttagsdagen.

Vad är det för Bankgiro- och OCR-nummer som gäller för inbetalningar för kort?

Du betalar in på bankgirokonto 5446-3500. OCR-numret hittar du på din senaste faktura.

Vilka Iban och Swift gäller för Marginalen Banks betal- och kreditkort?

IBAN:  SE78 1200 0000 0136 3007 7137

BIC/SWIFT:  DABASESX

Vad gör jag om jag tappar kortet?

Ring kundservice på 0771-717 710 så fort som möjligt så spärrar vi ditt nuvarande kort och skickar nytt kort med ny PIN-kod. Du kan spärra kortet dygnet runt.

Vad gör jag om kortet är trasigt eller inte fungerar längre?

Ring vår kundservice på 0771-717 710 så får du ett utbyteskort.

Kan jag välja kod till mitt kort?

Nej, din PIN-kod genereras slumpmässigt av säkerhetsskäl.

Hur gör jag vid adressändring?

Vi uppdaterar våra adressregister med uppgifter från Skatteverket. Om du vill kontrollera vilken adress vi har på dig kan du ringa vår kundservice på 0771-717-710.

Hur sker omräkningen från utländsk valuta när jag använder kortet utomlands?

Om du betalar eller gör kontantuttag utomlands görs en omräkning från utländsk valuta till svenska kronor. Kursen är den som Banken tillämpar, i kursen ingår ett administrativt påslag som just nu är på 1,65 %.

Hur gör jag om fakturan inte stämmer eller om jag vill reklamera?

Ring vår kundservice på 0771-717 710 så skickar vi en blankett till dig där du fyller i de transaktioner du bestrider. Har du betalat för en vara eller tjänst som inte levererats eller utförts, vänder du dig i första hand till butiken för reklamation (gäller svenska köp).

Kan jag få eFaktura?

Ja, du anmäler dig via din internetbank. Där finns en förteckning över företag som erbjuder eFaktura, och söker du på ”Marginalen” får du upp ”Marginalen Bank Kort” som du klickar på. Du anger dina personuppgifter och e-postadress. Du måste stå som innehavare för kontot både hos Marginalen Bank och din internetbank för att kunna få eFaktura. Det belopp som är ifyllt i förväg när du får din eFaktura är det lägsta beloppet du kan betala. Vill du betala mer så ändrar du vara beloppet. Kontrollera att fakturan stämmer innan du betalar.

Kan jag öka min kredit?

Ja, på två olika sätt. Antingen ringer du vår kundservice 0771-717 710, eller så fyller du i önskat belopp i ansökan nedan och skicka in till oss. Vi gör därefter en kreditprövning.

Traveller, Ansökan om utökad kredit
Gold, Ansökan om utökad kredit 
Classic, Ansökan om utökad kredit 

Hur tecknar jag tilläggsförsäkringar?

Du kan köpa till tilläggsförsäkringarna StopService och Betalskydd till ditt Marginalen Traveller, Marginalen Gold eller Marginalen Classic.

Betalskydd skaffar du genom att ringa vår kundservice på telefon 0771-717 710.

För att skaffa Betalskydd måste du:

  • Ha kreditkort hos oss.
  • Vara 18-63 år.
  • Vara fullt arbetsför och ha en tillsvidareanställning eller är egen företagare minst 17 timmar i veckan och sedan minst sex sammanhängande månader innan du skaffade försäkringen.
  • Vara folkbokförd i Sverige och ha rätt till sjukpenning från Försäkringskassan eller motsvarande norsk eller dansk instans.

Vad är Hammarbykortet

Hammarbykortet är ett betal- och kreditkort som stödjer Hammarby Fotboll. Varje inköp med kortet omvandlas till poäng som kan användas för att stödja Hammarby på olika sätt. Grunden i kortet är ett poängsystem där var sjunde krona omvandlas till en poäng som kan växlas in mot olika Hammarbybonusar, resor och upplevelser. Du kan också växla in poäng och ge ett bidrag till Hammarby IF Fotboll Ungdom. Dessutom innehåller kortet en VIP-del som innebär att endast du som kortinnehavare får möjlighet till exklusiva erbjudanden med Hammarby Fotboll.

Har du frågor om kortet eller vill växla in dina poäng kontaktar du Marginalen Bank kundservice 0771- 717 710, mån-fre 07.00-21.00, lör-sön 09.00-17.00.

Kortet är ett samarbete mellan Hammarby Fotboll och Marginalen Bank.

Läs mer och ansök om kortet här:
www.hammarbyfotboll.se/hammarbykortet

Har jag möjlighet att få en betalningsfri månad?

Ja, du som har Marginalens betal- och kreditkort kan utnyttja två betalningsfria månader per kalenderår. Månaderna får inte vara sammanhängande. För att utnyttja betalningsfri månad ska du haft ditt kort i minst sex månader samt inte varit försenad med dina inbetalningar eller vara övertrasserad. Saldobalansen får inte understiga 150 kronor. Vid användning av betalningsfri månad tillkommer ränta som tillsammans med eventuella avgifter läggs på nästa kontoutdrag.

För att utnyttja betalningsfri månad, kontakta kundservice på telefon 0771- 717 710 eller via meddelandefunktionen i internetbanken.

Vilka uttagsgränser finns på korten (betal och kreditkort samt bankkortet)?

När du använder ditt kort för att ta ut kontanter i uttagsautomater finns vissa begränsningar.

Per dygn

Du kan ta ut upp till 10.000 kr per dygn och max två uttag per dygn under förutsättning att uttagsautomaten tillåter det.

Per vecka

Under en sjudagarsperiod kan du max ta ut 25.000 kr vid 14 tillfällen. Vecka är rullande vecka, det vill säga vi räknar sju dagar tillbaka.

Hur funkar räntefri delbetalning?

 Du kan delbetala köp över 5.000 kr och ha upp till fyra delbetalningar samtidigt. Du betalar ingen ränta eller uppläggningsavgift utan bara en fast månadsavgift. Välj själv den takt du vill återbetala. Betalningsplanen syns tydligt både i internet- och mobilbanken.