Inloggning

Vad är en e-legitimation?

E-legitimation är en elektronisk legitimation för användning på internet och fungerar precis som ditt ID-kort, körkort eller pass. Med hjälp av en e-legitimation kan du identifiera dig och logga in, skriva under avtal och godkänna transaktioner på olika myndigheters, bankers och företags webbplatser. Det finns tre olika e-legitimationer: BankID (och Nordea), Mobilt BankID och Telia e-legitimation.

Hur skaffar jag en e-legitimation?

Det finns flera utgivare av e-legitimation, gå in på www.bankid.com för att se vilka företag som är utgivare och hur du beställer via dem.

Hur spärrar jag min e-legitimation?

Din e-legitimation är en personlig id-handling som ska förvaras säkert. Om du misstänker att någon har kommit åt din e-legitimation är det viktigt att du omedelbart spärrar den hos utgivaren.

Varför fungerar inte mitt BankID?

Om du har problem med ditt BankID bör du först testa det på www.test.bankid.com (gäller ej Telia e-legitimation).  Då kontrolleras att ditt BankID är giltigt.  Du bör även gå in på www.install.bankid.com för att ladda ner det senaste säkerhetsprogrammet.

Vad är Mobilt BankID?

Mobilt BankID är en e-legitimation för mobiltelefoner och surfplattor. För att kunna använda Mobilt BankID behöver du dels installera BankID säkerhetsapp och dels hämta ett Mobilt BankID. För att se vilka banker som utfärdar Mobilt BankID gå in på http://support.bankid.com/sv/supportbankidcom/Mobil/.

Kan jag beställa Mobilt BankID, BankID via Marginalen Bank?

Marginalen Bank är inte utgivare av BankID. Beställningen måste göras hos en bank som är utgivare av BankID.

Hur loggar jag in med PIN-kod och kodkort?

Så här loggar du in med PIN-kod och kodkort:

  1. Välj kodkort på inloggningssidan.
  2. Ange ditt personnummer utan bindestreck (ååmmddnnnn).
  3. Ange in din PIN-kod och klicka på Fortsätt.
  4. Ange den fyrsiffriga engångskod från ditt kodkort som motsvarar kombinationen på kodkortet.
  5. Klicka på Fortsätt. Nu är du inloggad.

OBS! Du måste tillåta cookies för att kunna logga in.

Hur aktiverar jag ett nytt kodkort?

Du måste ha minst kvar två koder från det gamla kodkortet för att kunna aktivera ett nytt. När du har använt större delen av koderna på ditt kodkort skickar vi automatiskt ett nytt kort till dig.

  1. Logga in på internetbanken, klicka på Säkerhetsinställningar och sedan Aktivera nytt kodkort.
  2. Skriv in ditt nya kodkortsnummer. Det består av sju tecken, oftast både siffror och bokstäver. Klicka på Fortsätt.
  3. För att aktivera ditt nya kodkort använder du en fyrsiffrig kod från ditt gamla kodkort. Klicka på Godkänn.
  4. Ditt nya kodkort är nu aktiverat. Det gamla går inte längre att använda.

Har ditt kodkort blivit spärrat på grund av fel PIN-kod eller har kortets giltighetstid gått ut? Ring vår kundservice på 0771-717 710, vardagar 07.00-21.00 och helger 09.00-17.00.