Frågor och svar

Inloggning

Vad är en e-legitimation?

E-legitimation är en elektronisk legitimation för användning på internet och fungerar precis som ditt ID-kort, körkort eller pass. Med hjälp av en e-legitimation kan du identifiera dig och logga in, skriva under avtal och godkänna transaktioner på olika myndigheters, bankers och företags webbplatser. Det finns tre olika e-legitimationer: BankID (och Nordea), Mobilt BankID och Telia e-legitimation.

Hur skaffar jag en e-legitimation?

Det finns flera utgivare av e-legitimation, gå in på www.bankid.com för att se vilka företag som är utgivare och hur du beställer via dem.

Hur spärrar jag min e-legitimation?

Din e-legitimation är en personlig id-handling som ska förvaras säkert. Om du misstänker att någon har kommit åt din e-legitimation är det viktigt att du omedelbart spärrar den hos utgivaren.

Varför fungerar inte mitt BankID?

Om du har problem med ditt BankID bör du först testa det på www.test.bankid.com (gäller ej Telia e-legitimation).  Då kontrolleras att ditt BankID är giltigt.  Du bör även gå in på www.install.bankid.com för att ladda ner det senaste säkerhetsprogrammet.

Vad är Mobilt BankID?

Mobilt BankID är en e-legitimation för mobiltelefoner och surfplattor. För att kunna använda Mobilt BankID behöver du dels installera BankID säkerhetsapp och dels hämta ett Mobilt BankID. För att se vilka banker som utfärdar Mobilt BankID gå in på http://support.bankid.com/sv/supportbankidcom/Mobil/.

Kan jag beställa Mobilt BankID, BankID via Marginalen Bank?

Marginalen Bank är inte utgivare av BankID. Beställningen måste göras hos en bank som är utgivare av BankID.