Frågor och svar

Inloggning

Vad är en e-legitimation?

E-legitimation är en elektronisk legitimation för användning på internet och fungerar precis som ditt ID-kort, körkort eller pass. Med hjälp av en e-legitimation kan du identifiera dig och logga in, skriva under avtal och godkänna transaktioner på olika myndigheters, bankers och företags webbplatser. Det finns tre olika e-legitimationer: BankID (och Nordea), Mobilt BankID och Telia e-legitimation.

Hur skaffar jag en e-legitimation?

Det finns flera utgivare av e-legitimation, gå in på www.bankid.com för att se vilka företag som är utgivare och hur du beställer via dem.

Hur spärrar jag min e-legitimation?

Din e-legitimation är en personlig id-handling som ska förvaras säkert. Om du misstänker att någon har kommit åt din e-legitimation är det viktigt att du omedelbart spärrar den hos utgivaren.

Varför fungerar inte mitt BankID?

Om du har problem med ditt BankID bör du först testa det på www.test.bankid.com (gäller ej Telia e-legitimation).  Då kontrolleras att ditt BankID är giltigt.  Du bör även gå in på www.install.bankid.com för att ladda ner det senaste säkerhetsprogrammet.

Vad är Mobilt BankID?

Mobilt BankID är en e-legitimation för mobiltelefoner och surfplattor. För att kunna använda Mobilt BankID behöver du dels installera BankID säkerhetsapp och dels hämta ett Mobilt BankID. För att se vilka banker som utfärdar Mobilt BankID gå in på http://support.bankid.com/sv/supportbankidcom/Mobil/.

Kan jag beställa Mobilt BankID, BankID via Marginalen Bank?

Marginalen Bank är inte utgivare av BankID. Beställningen måste göras hos en bank som är utgivare av BankID.

Betalning

Hur betalar jag till Bankgiro och PlusGiro?

Observera att du endast kan göra betalningar från Lönekontot och Kapitalsparkontot.

  1. Gå in på Betala och Överför. Välj avsändarkonto.
  2. Välj mottagare. Ange Bankgiro- eller Plusgironummer och hämta mottagarens namn. Om de redan gjort en betalning finns mottagaren i rullistan.
  3. Fyll i betalningsuppgifterna, var noga med att fylla i ett OCR-nummer om det finns på avin (max 25 siffror). Om OCR-nummer saknas ska ett meddelande skrivas så att mottagaren kan identifiera betalningen.
  4. Klicka på Lägg till betalning. Du kan sedan välja att fylla i en ny betalning eller godkänna din betalning.
  5. Godkänn genom att signera på samma sätt som du loggade in, dvs. med BankID, mobilt BankID, mobilverifieringsapp eller kodkort.

Varför får jag ett felmeddelande när jag ska göra en betalning?

Kontrollera att uppgifterna du angett stämmer. Kontrollera att du har angett rätt OCR-nummer.

Kan jag gå in senare och godkänna betalningar?

Ja, betalningen ligger som en påminnelse tills du har godkänt eller tagit bort den.

Kan jag registrera en stående betalning som återkommer varje månad?

Nej, men du kan däremot ha stående överföringar.

Vad är ett OCR-nummer?

Det är den rad med siffror som har #-tecknet i början och slutet, normalt finns den i avins nedre vänstra hörn. Numret innehåller viktig information för mottagaren om både betalningen och avsändaren.

Hur betalar jag en räkning med autogiro?

Kontakta betalningsmottagaren och be om en autogiroblankett. Fyll i och skicka den till betalningsmottagaren.

Hur makulerar jag mitt autogiro-uppdrag?

Ring vår kundservice på 0771-717 710. Du kan också kontakta betalningsmottagaren direkt.

Överföring

Hur gör jag överföring mellan egna konton i Marginalen Bank?

  1. Gå in på Betala och överför. Under Betalningar och överföringar kan du välja om du vill göra en överföring mellan egna konton (inklusive fördefinierade konton) eller till andra konton/banker.
  2. Om du för över mellan egna konton, fyll i konton, belopp och överföringsdag och klicka på godkänn. Överföringen görs direkt.
  3. Om du för över till andra konton/banker väljer du avsändarkonto och mottagarkonto om du redan har mottagaren registrerad. Om inte, får du fylla i mottagarens namn, bank och kontonummer.
  4. Fyll därefter i överföringsuppgifterna och välj om du vill spara mottagaren i mottagarregistret.
  5. Välj om det är en engångsbetalning eller en återkommande betalning.
  6. Lägg till överföringen. Klicka på godkänn. Signera på samma sätt som du loggade in, dvs. med BankID, mobilt BankID, mobilverifiering eller kodkort.
  7. Överföringsuppdraget lägg under Kommande betalningar.

Hur lång tid tar det att göra en överföring?

En överföring till ett annat konto i Marginalen Bank sker direkt.
En överföring till ett konto i en annan bank som görs bankdag före klockan 14.00 blir bokförd i hos mottagarbanken senast klockan 17.00 samma dag. Görs överföringen efter klockan 14.00 bokförs den hos mottagarbanken nästa bankdag innan klockan 11.00. Marginalen Bank garanterar inte att mottagande bank gör överföringen disponibel.

Hur fyller jag i en annan banks kontonummer?

Skriv clearing- och kontonummer utan mellanrum, bindestreck eller punkter. Till Handelsbanken och Nordea personkonto anger du inte clearingnummer.

Hur långt fram i tiden kan jag registrera en överföring?

Överföringar kan registreras ett år framåt.

Kan en överföring bli avvisad?

Om det saknas pengar på kontot på överföringsdagen försöker vi göra överföringen igen senare på dagen. Saknas det pengar även då så blir överföringen avvisad. En överföring kan också bli avvisad om mottagarens bankkontonummer har stängts, då får du tillbaka pengarna inom ett par dagar.

Jag har en stående överföring den 31:a varje månad. Vad händer månaderna som har färre dagar?

Då dras den sista dagen i månaden.

Hur mycket kan jag överföra på en dag?

Du kan göra överföringar/betalningar på sammanlagt 200 000 kronor per dag. Vill du höja beloppsgränsen är du välkommen att ringa Kundservice 0771-717 710. Vi har öppet vardagar 8-20. Tänk på att ha ditt Mobila Bank:ID tillgängligt när du ringer oss.

Konton

Var kan jag se detaljerad kontoninformation?

Gå in på Min översikt och klicka sedan på ett kontonummer.

Hur får jag reda på aktuell ränta?

När du är inne på kontoinformation väljer du fliken Ränteinformation.

Vad betyder spärr mot debet?

På Högräntekontot kan du inte själv göra uttag direkt i internetbanken eftersom kontot har en villkorsperiod på 12 månader. Gör du ett uttag innan villkorsperioden har löpt ut minskar räntesatsen på insatt belopp med maximalt en procentenhet.

Läs mer i villkoren för kontot. Vill du göra ett uttag, gå in på fliken Kundservice och kontakt och skicka ett meddelande till oss så hjälper vi dig.

Var ser jag villkorsperioden på Högräntekontot?

Gå in på kontoinformationen och fliken transaktioner. Villkorsperioden gäller 12 månader från första insättning på kontot eller senaste uttaget, inte från öppningsdagen. 

Hur beställer jag ny PIN-kod?

Det är viktigt att du loggar in med PIN-kod och kodkort, inte med e-legitimation. Gå in under Min översikt, Våra inloggningssätt och välj Enkel inloggning med PIN-kod.

Hur väljer jag en ny telefonkod?

Gå in på Kundservice och kontakt och där finner du Ändra telefonkod. Välj ny kod på 6 tecken. 

Hur beställer jag e-faktura?

Gå in på Betala och överför, Betalningar och överföringar och välj E-faktura.  Välj fliken mitt avtal, vilket konto som e-fakturan ska dras ifrån och godkänn villkoren för e-faktura. Välj bransch eller sök på företaget som du vill ansluta e-fakturan till. Gå vidare till betalningsmottagarens sida, fyll i formuläret och godkänn.

Hur öppnar jag ett nytt konto när jag är inloggad på internetbanken?

Ett nytt konto öppnar du genom att ansöka på vår hemsida, du behöver alltså inte logga in på internetbanken för att öppna ett nytt konto.

Hur ser jag vilket företag jag betalat till eller fått pengar från på Lönekontot?

När du klickar på transaktionen får du upp detaljerna och där framgår vilket företag pengarna har gått till eller kommer från.