Lönekontot

Är räntan fast eller rörlig?

Lönekontot har rörlig ränta.

Kan två personer ha Lönekontot tillsammans?

Ja, det går bra. Medkontohavarens bankkort kostar inget extra och vi skickar både kort och PIN-kod till huvudkontohavarens på sin folkbokförda adress.

Jag är svensk medborgare men bor utomlands, kan jag öppna Lönekontot?

Ja, men du måste besöka vårt kontor och visa giltig legitimation. 

Jag vill bara ha ett lönekonto, inget bankkort. Behöver jag betala avgift?

Ja, avgiften dras efter ett år även om du bara använder kontot. 

Jag har redan ett lönekonto, hur skaffar jag bankkort?

Fyll i och skicka in ansökan för bankkort som finns under Ansökan, villkor och blanketter.

Trygghetskontot

Är räntan fast eller rörlig?

Trygghetskontot har rörlig ränta.

Vi är två personer som vill ha ett gemensamt konto, går det?

Nej, försäkringen gäller bara dig som har öppnat kontot.

Kan jag spara mer eller mindre än det valda sparbeloppet?

Ja, men tänk på att försäkringens ersättning baseras på genomsnittligt sparande under de senaste 12 månaderna och upp till maximalt valt sparbelopp. Du kan även byta ditt månatliga sparbelopp i efterhand. Då loggar du in i internetbanken och skickar ett säkert meddelande till oss där du meddelar vilket sparbelopp du vill ha istället.

Vad omfattar försäkringen?

Försäkringen sparar åt dig vid helt nedsatt arbetsförmåga och vid ofrivillig arbetslöshet. Läs de fullständiga försäkringsvillkoren för samtliga undantag.

Hur betalar jag kontoavgiften?

Kontoavgiften dras från ditt Trygghetkonto den sista varje månad.

Sparkontot

Är räntan fast eller rörlig?

Sparkontot har rörlig ränta.

Hur tar jag ut pengar från mitt konto?

Logga bara in på internetbanken och för över pengarna till önskat konto.

Kostar det att ta ut pengar?

Nej, vi har inga avgifter för uttag.

Högräntekontot

Är räntan fast eller rörlig?

Högräntekontot har rörlig ränta.

När börjar 12-månadersperioden räknas?

Vid första insättningen. Gör du uttag under villkorsperioden börjar tidräkningen om från början.

Vad händer med pengarna efter tolv månader?

Efter 12 månader börjar en ny villkorsperiod. Du kan ta ut ditt sparande eller låta kontot löpa vidare. Vill du ta ut dina pengar när den första villkorsperioden är slut anmäler du uttaget till vår kundservice tidigast en månad innan din villkorsperiod löper ut.

Måste jag binda mina pengar 12 månader?

Nej, du kan ta ut pengarna när du vill. Men tar du ut pengar under villkorsperioden blir räntan lägre på hela ditt kapital.

Omfattas sparbelopp som överstiger 5 000 000 kr av villkorsperioden?

Nej. På sparbelopp som överstiger 5 000 000 kr har du en reducerad ränta. Beloppet som överstiger 5 000 000 kr omfattas då inte av villkorsperioden du har på ditt Högräntekonto.

Jag får felmeddelandet ”Frånkonto felaktigt” när jag ska göra en överföring från Högräntekontot, varför?

Det går inte att göra överföringar från Högräntekontot i internetbanken eftersom kontot har en villkorsperiod. Ring kundservice om du vill göra uttag. 

Hur tar jag ut pengar?

Vid uttag från Högräntekontot skickar du ett meddelande i inloggat läge i internetbanken.

Fasträntekontot

Är räntan fast eller rörlig?

Fasträntekontot har fast ränta.

Vilken ränta får jag?

Du får den ränta som gäller den dagen Fasträntekontot öppnas. 

Vad är ett likvidkonto?

När du öppnar Fasträntekontot får du ett likvidkonto, där du sätter in dina pengar. Sen för vi över pengarna till ditt Fasträntekonto, där pengarna finns under bindningstiden. Tar du ut pengar i förväg hamnar de på ditt likvidkonto, där sätter vi också in dina pengar efter bindningstiden. Vill du göra uttag eller förtidsinlösen ringer du vår kundservice på 0771-717 710.

Kan jag göra fler än en insättning till Fasträntekontot?

Nej, du kan inte göra fler insättningar under bindningstiden.

Hur gör jag ett förtidsuttag och vad kostar det?

Du ringer vår kundtjänst på 0771-717 710 för att göra uttag. Förtidsuttag och förtidsinlösen har en avgift som dras från uttagsbeloppet. De exakta villkoren för avgiftsberäkning hittar du i produktvillkoret.

När kapitaliseras räntan?

När din valda bindningstid har löpt ut.

Vad händer när mitt konto binds om automatisk?

För villkorsperiod upp till 12 månader förnyas villkoren automatisk. Innestående medel inklusive ränta med avdrag från skatt utgör då nytt sparbelopp. Vill du inte förlänga din villkorsperiod kontaktar du oss innan en ny villkor påbörjas. Skicka ett säkert meddelande från internetbanken.

Hur gör jag om jag inte har automatisk förlägning och vill binda om kapitalet?

För villkorsperioder över 12 månader  sker ingen automatisk ombindning. Vill du binda om pengarna kontaktar du oss innan villkorsperioden löper ut.  Skicka ett säkert meddelande från internetbanken.

Allmänna frågor

Hur sätter jag in pengar på mitt konto?

Du kan enkelt överföra pengar direkt från annan bank till ditt konto i Marginalen Bank. Uppge då ditt kontonummer och välj Marginalen Bank som mottagande bank. De fyra första siffrorna i ditt kontonummer är clearingnummer.

Jag vill öppna ett konto för mina minderåriga barn, hur gör jag?

Fyll i blanketten för omyndiga och skicka den till oss. Kontonumret kommer i ett rekommenderat brev till närmaste postombud. För att hämta ut brevet måste båda vårdnadshavarna legitimera sig och visa upp ett personbevis för den omyndige där förmyndarskapet framgår.

Om du har ensam vårdnad behöver vi en kopia av vårdnadsintyget när du skickar ansökan till oss. Lönekontot och Trygghetskontot kan inte sökas för minderåriga barn.

Jag är svensk medborgare men bor i utlandet. Kan jag öppna konto?

Ja, men du måste besöka vårt kontor och visa legitimation. För mer information, kontakta vår kundservice på 0771-717.

När kapitaliseras räntan på mitt konto?

Vid årsskiftet, då den betalas till ditt konto. Har du ett Fasträntekonto betalas räntan efter bindningstidens slut.

Hur gör jag för att ta emot inbetalningar från utlandet?

Marginalen Banks samarbetspartner när det gäller utlandsbetalningar är Danske Bank. Inbetalningar från utlandet ska sättas in på följande konto

Kontohavare:  Marginalen Bank Bankaktiebolag

IBAN:  SE78 1200 0000 0136 3007 7137

BIC/SWIFT:  DABASESX

OBS! För att ta emot betalningar från utlandet är det viktigt att ditt kontonummer i Marginalen Bank anges som Referens i betalningen. 

Den globala standarden

Ny lag för utbyte av upplysningar om finansiella konton

Sverige har undertecknat en OECD-konvention att genomföra en global standard för automatiskt utbyte av upplysningar om finansiella konton. Syftet med denna standard är att motverka skatteflykt.

Standarden bygger på den amerikanska lagstiftningen FATCA och innebär att finansiella institut ska identifiera utländska kontohavare och lämna information om deras tillgångar till sin nationella skattemyndighet. Informationen ska sedan överföras till det land där kontohavaren har sin skatterättsliga hemvist. Med skatterättslig hemvist menas det land där en person bor stadigvarande, betalar skatt och deklarerar sin inkomst i enlighet med det landets lagstiftning.

För att införa denna standard i Sverige har två nya lagar har antagits:

- Lag (2015:911) om identifiering av rapporteringspliktiga konton vid automatiskt utbyte av upplysningar om finansiella konton och

- Lag (2015:912) om automatiskt utbyte av upplysningar om finansiella konton.

Banken måste ställa frågor

Marginalen Bank frågar alla nya kunder, liksom andra banker och finansiella institut i Sverige, om de är skattskyldiga i något annat land än Sverige i samband med att ett inlåningskonto öppnas.

Särskilda regler för företagskunder

När det gäller företagskunder kräver regelverket, utöver ovanstående, att vi bland annat identifierar vilken typ av verksamhet våra företagskunder bedriver.
Vi behöver dels ta reda på om företaget är ett finansiellt institut, och om det inte är det – om det är ett s.k. aktivt eller passivt företag.

Ett företag räknas som aktivt om något av följande stämmer (fler situationer än de som nämns finns):

  • Företagets intäkter före skatt kom från försäljning av produkter och/eller tjänster till minst 50% under föregående räkenskapsår
  • Företaget är eller ägs av stat, kommun eller landsting
  • Företaget eller företagsgruppens aktier handlas på en etablerad marknadsplats

Vad innebär den globala standarden?

Banken måste ta reda på vilka av deras kunder som är skatteskyldiga i annat land än Sverige och lämna ut uppgifter om kontosaldon en gång per år till Skatteverket, som i sin tur rapporterar vidare till skattemyndigheten i det land där kontohavaren är skatteskyldig.

Varför frågar ni om skatterättslig hemvist?

Lagen om identifiering av rapporteringspliktiga konton vid automatiskt utbyte av upplysningar om finansiella konton och Lagen om automatiskt utbyte av upplysningar om finansiella konton är svenska lagar som innebär att finansiella företag ska lämna uppgifter till svenska Skatteverket om kontohavare som är skyldiga att betala skatt i annat land än Sverige.

Svenska Skatteverket kommer i sin tur rapportera vidare till skattemyndigheten i det land där kontohavaren är skatteskyldig.

Vilka uppgifter lämnar Marginalen till Skattemyndigheten för ett rapporteringspliktigt konto?

Kontohavares kontonummer, namn, adress, utländskt skatteregistreringsnummer (TIN), uppgift om ränta samt kontosaldo vid utgången av kalenderåret eller saldo när kontot avslutas.

Är det bara Marginalen Bank som gör detta?

Nej, alla banker som är rapporteringsskyldiga måste följa standarden men tillvägagångssätten kan skilja sig åt.

Vad måste Marginalen göra för att följa den globala standarden?

  • Vi måste ställa frågor till befintliga och nya kunderför att ta reda på om de berörs av regelverket
  • Begära in viss dokumentation
  • Rapportera kontosaldon en gång per år till Skatteverket

Vilka kunder påverkas av den globala standarden?

Banken ska göra sökningar i sina system. Kunder som uppfyller någon av nedanståend villkor kan komma att kontaktas för mer information. Det kan således hända att vi kontaktar kunder som faktiskt inte är skatteskyldiga i annat land.

  • Utländsk adress och/eller telefonnummer i våra kundregister
  • Återkommande betalningar till utländska konton
  • Har lämnat fullmakt eller firmateckningsrätt till en person med utländsk adress
  • Kunder som endast uppgivit c/o- eller poste restante adress

Jag är bara skatteskyldig i Sverige. Behöver jag göra något?

Om vi har indikationer som tyder på att du skulle kunna vara skatteskyldig i något annat land så kommer vi kontakta dig för mer information. Antingen för att få in ditt skatteregistreringsnummer (TIN) eller för att få ett intyg som bekräftar att du inte är skatteskyldig i något annat land.

De allra flesta kunder som endast är skatteskyldiga i Sverige kommer dock inte att märka något och behöver inte heller göra något.

Vilka uppgifter måste jag lämna till er?

Det är helt individuellt. Vi kommer tala om vilka uppgifter som behövs och vilka formulär som behöver fyllas i. 

Vad gör Marginalen om jag inte lämnar de begärda uppgifterna?

Nya kunder kommer inte kunna öppna konto om inte ansökan är komplett med alla uppgifter.

För befintliga kunder, som inte lämnar begärda uppgifter, kommer vi i vissa fall rapportera kontot som odokumenterat till Skatteverket och i andra fall ska vi dra slutsatser utifrån de uppgifter vi har om kunden. Det innebär att vi kommer att lämna ut samma uppgifter om dessa kunder till skattemyndigheten som vi hade gjort om kunderna lämnat uppgifter som bekräftar att de är skatteskyldiga i annat land än Sverige.

Kan jag få hjälp av er?

Marginalen Bank kan hjälpa dig med generella frågor, men vi erbjuder inte skatterådgivning. Om du behöver hjälp med skattefrågor som rör den globala standarden kan du vända dig till en skatterådgivare eller till skattemyndigheten i det land där du är skatteskyldig.

FATCA

Vad är FATCA?

Sverige och USA har ingått ett avtal om informationsutbyte baserat på den amerikanska skattelagen FATCA (Foreign Account Tax Compliance Act). Det är en lag som ska förhindra skatteflykt.

FATCA har införts i svensk lagstiftning som gäller från och med 2015-04-01.

Vad innebär FATCA?

Banken måste ta reda på vilka av deras kunder som är skatteskyldiga i USA och lämna ut uppgifter om kontosaldon en gång per år till Skatteverket, som i sin tur rapporterar till den amerikanska skattemyndigheten, IRS.

Banken måste även i vissa fall dra källskatt på fasta, bestämda, årliga eller periodiska betalningar från USA till vissa banker som inte följer FATCA.

Vilka uppgifter lämnar Marginalen till Skattemyndigheten för ett rapporteringspliktigt konto?

Kontohavares kontonummer, namn, adress, amerikanskt skatteregistreringsnummer (TIN), uppgift om ränta samt kontosaldo vid utgången av kalenderåret eller saldo när kontot avslutas.

Är det bara Marginalen Bank som gör detta?

Nej, alla banker måste följa FATCA men tillvägagångssätten kan skilja sig åt.

Vad måste Marginalen göra för att följa FATCA?

  • Vi måste ställa frågor till befintliga och nya kunderför att ta reda på om de berörs av FATCA
  • Begära in viss dokumentation
  • Rapportera kontosaldon en gång per år till Skatteverket

Vilka kunder påverkas av FATCA?

Banken ska göra sökningar i sina system. Kunder som uppfyller någon av nedanståend villkor kan komma att kontaktas för mer information. Det kan således hända att vi kontaktar kunder som faktiskt inte är skatteskyldiga i USA.

  • Amerikanskt medborgarskap eller bosatt i USA
  • Född i USA
  • Amerikansk adress i våra kundregister
  • Återkommande betalningar till amerikanska konton
  • Har lämnat fullmakt eller firmateckningsrätt till en person med amerikansk adress
  • Kunder som endast uppgivit c/o- eller poste restante adress

Jag är inte skatteskyldig i USA. Behöver jag göra något?

Om vi har indikationer som tyder på att du skulle kunna vara skatteskyldig i USA så kommer vi kontakta dig för mer information. Antingen för att få in det amerikanska skatteregistreringsnumret (TIN) eller för att få intyg som bekräftar att du inte är skatteskyldig i USA.

De allra flesta kunder som inte är skatteskyldiga kommer dock inte att märka något och behöver inte heller göra något.

Vilka uppgifter måste jag lämna till er?

Det är helt individuellt. Vi kommer tala om vilka uppgifter som behövs och vilka formulär som behöver fyllas i.

Vad gör Marginalen om jag inte lämnar de begärda uppgifterna?

Enligt FATCA måste bankerna betrakta kunder som inte lämnar begärda uppgifter som skatteskyldiga i USA. Det innebär att vi kommer att lämna ut samma uppgifter om dessa kunder till skattemyndigheten som vi hade gjort om kunderna lämnat uppgifter som bekräftar att de är skatteskyldiga i USA.

Kan jag få hjälp av er?

Marginalen Bank kan hjälpa dig med generella frågor, men vi erbjuder inte skatterådgivning.

Om du behöver hjälp med skattefrågor som rör FATCA kan du vända dig till en skatterådgivare eller gå in på IRS hemsida.

Privatlånet

Hur läser jag min faktura?

Om du har svårigheter att förstå de olika delarna i din faktura, kan du titta igenom vår förklarande fakturaguide här. 

Hur ansöker jag om Privatlånet?

Du kan ansöka och få svar direkt på webben.

Du kan också få hjälp av en handläggare i vår kundservice på telefonnummer 0771-717-710.

Vilka grundkrav har ni på mig?

Du måste:

  • Ha fyllt 20 år
  • Ha en årsinkomst på minst 120 000 kr
  • Inga betalningsanmärkningar

Hur stor blir min månadskostnad?

Det beror på tre saker: din ränta, ditt lånebelopp och din återbetalningstid. Ta hjälp av vår lånekalkyl för att se vad ditt lån kostar. Tänk på att räntan sätts individuellt utifrån en kreditbedömning. Räntan är 3.50% -18.95 %

Vad är Låneskydd?

Låneskydd är en försäkring som kan hjälpa dig att klara av lånets månadskostnad om du blir sjuk eller arbetslös. I försäkringen ingår också sjukhusvistelse kopplat till sjukdom eller olycksfall. Dessutom innehåller försäkringen ett livskydd som kan täcka resterande lån om du avlider.

Om du redan har Privatlånet kan du läsa mer om och teckna Låneskydd här.

Jag vill lösa mitt lån tidigare, hur gör jag?

Ring vår kundservice på 0771-717 710 så får du rätt lösenbelopp.

Jag har fått lån hos er, när får jag pengarna?

När vi fått skuldebrevet tar det 2-5 bankdagar innan vi betalar ut pengarna. Har du en medlåntagare behöver han eller hon hämta ut ett rekommenderat brev innan vi betalar ut pengarna.

Hur tecknar jag Låneskydd?

Du ringer vår kundservice på 0771-717 710. Du kan också skriva ut och fylla i blanketten och skicka den till:

Frisvar
Marginalen Bank
20583942
831 17 Östersund

Om jag blir sjuk eller arbetslös, hur får jag då ersättning från försäkringen Låneskydd?

Kontakta vår samarbetspartner BNP Paribas Cardif på telefonnummer 020-52 52 56, de hjälper dig med en skadeanmälan. Deras webbsida hittar du här

Omstartslånet

Hur kan Omstartslånet hjälpa mig?

Omstartslånet är en chans till en ekonomisk omstart. Det passar bland annat dig som har dyra skulder eller krediter som du vill samla hos en enda långivare. Du behöver ha en säkerhet för att vi ska kunna hjälpa dig.

Hur fungerar de nya amorteringskraven?

Du som tar ett bostadslån efter 1 juni 2016 som motsvarar mellan 50-70 % av bostadens marknadsvärde behöver amortera 1 % av den totala skulden per år tills skulden understiger 50 % av marknadsvärdet.

Motsvarar ditt bostadslån 70 % eller mer av bostadens marknadsvärde behöver du amortera 2 % av den totala skulden tills du når under 70 %, då gäller 1 % amortering av skuldbeloppet årsvis tills ditt bostadslån understiger 50 %.

Bostadlån under 50 % av marknadsvärdet omfattas inte av krav på amortering men vi rekommenderar alltid att du amorterar en viss summa per månad oavsett skuldnivå.

Vilka grundkrav har ni på mig?

Du måste:

  • Ha fyllt 20 år.
  • Ha en årsinkomst på minst 200 000 kr. Är ni två som ansöker ska gemensamma årsinkomsten vara minst 350 000 kr.
  • Lösa inkasso- eller kronofogdeskulder innan du investerar i något annat.

Vad räknas som säkerhet?

  • Villa
  • Obelånad bostadsrätt

Hur söker jag lån?

Du kan ansöka direkt på vår hemsida eller skriva ut ansökningshandling från hemsidan och skicka in till oss. Vi gör en manuell kreditprövning, därför kan det ta några dagar innan du får svar.

Kan jag lösa mitt lån tidigare?

Ja. Har du bundet lån tillkommer en kostnad. Ring vår kundservice på 0771-717 710.

Jag har fått lån hos er, när får jag pengarna?

När vi fått fullständiga handlingar och pant (gäller bostadsrätter) tar det 1-3 bankdagar innan du får pengarna.

Får jag låna om jag har skulder hos Kronofogden eller inkasso?

Skulder är inget hinder. Om vi beviljar ditt lån hjälper vi dig att lösa dina skulder när vi betalar ut pengarna.

Kan ni ge mig ett lånelöfte?

Ja, ansök här och ange att du vill köpa en bostad.

Vad blir min ränta?

Räntan sätts individuellt utifrån dina förutsättningar och den risk som vi tar.

Nya amorteringskrav på bostadslån

Finansinspektionen har tagit fram nya krav på amortering för bostadslån. De nya kraven gäller för samtliga bostadslån tagna från och med 1 juni 2016.

Amortering är ingen kostnad utan en avbetalning på ditt bostadslån och ett sätt att spara. När du betalar av ditt bostadslån minskar dina månatliga räntekostnader.  

Vilka lån omfattas av de nya amorteringskraven?

Alla nya bostadslån tagna från och med 1 juni 2016 och som överstiger 50 % av marknadsvärdet på bostaden som belånas omfattas av amorteringskraven.

Amorteringskraven gäller alltså inte lån som du ansökt om innan 1 juni 2016 med din nuvarande bostad som pant och där skuldebrev har skickats ut till dig men som betalas ut efter 1 juni 2016.

Vid köp av ny bostad gäller datum för kontraktskrivning. Har kontrakt skrivits innan 1 juni 2016 men tillträde av bostaden sker efter detta datum omfattas du alltså inte av de nya amorteringskraven.

Vad gäller vid ett tilläggslån?

Om du tar ett tilläggslån på befintligt bolån hos oss med samma bostad som säkerhet kommer hela skulden att räknas som ett nytt lån från och med det datumet du tar ett tilläggslån. Det innebär att om du söker om ett tilläggslån efter 1 juni 2016 kommer även det tidigare befintliga bostadslånet omfattas av de nya amorteringskraven.

Vilka undantag finns det?

För nybyggda bostäder kan undantag på 5 år från tillträdesdagen göras för amorteringskraven. Detta gäller endast för första ägaren av bostaden. Därefter faller dessa bostäder in under samma krav som ovan.

Du kan göra en värdering av bostaden var femte år för att eventuellt justera marknadsvärdet.

Hur påverkar de nya kraven mig?

Har du ett befintligt bostadslån hos oss taget före 1 juni 2016 påverkas du inte. Då följer du din individuella betalplan som vi har satt upp tillsammans med dig.

Ansöker du om ett utökat lån (tilläggslån) efter 1 juni 2016 på befintligt taget lån inkluderas hela beloppet av de nya amorteringskraven.

Allmänna frågor

Kan jag besöka er?

Ja, i Stockholm kan du det. Ring vår reception på 010-495 1000 för att boka tid.

Hur ändrar jag min adress hos er?

Vi uppdaterar våra adressregister med uppgifter från Skatteverket. Om du vill kontrollera vilken adress vi har för dig kan du ringa vår kundservice på 0771-717-710.

Hur ansluter jag mig till autogiro?

Det finns två sätt. Du kan dels ringa och prata med en handläggare på kundservice på 0771-717-710. Du kan också skriva ut den här blanketten och skicka den till:

Frisvar
Marginalen Bank
20583942
831 17 Östersund

Hur gör jag en manuell inbetalning via Bankgiro på mitt lån?

Använd bankgiro- och OCR-numret som finns på din faktura. Du har alltid samma OCR-nummer så du kan göra extrabetalningar när du vill.

Hur gör jag om jag inte kan betala?

Då behöver du meddela oss det. Ring vår kundservice på 0771-717-710.

Hur kan jag få en kopia på min faktura?

Om du tappat bort din faktura eller om du inte fått den i brevlådan kan du beställa en ny från vår kundservice på telefon 0771-717-710. Om det bara är uppgifter om inbetalning du behöver, kan du använda uppgifterna från din förra faktura. Beloppet är oftast likadant varje månad.

Hur gör jag om jag vill utöka mitt lån?

Då ansöker du om att utöka ditt befintliga lån. Du kan fylla i en ansökan på vår hemsida och få svar direkt eller ringa in till kundservice på 0771-717-710. Tänk på att vi lånar ut maximalt 350 000 kr.

Varför har jag har fått dubbelt belopp på fakturan?

Om du inte betalade förra månaden får du betala dubbelt månaden efter. Vi tar då också ut en påminnelseavgift. Om du gjorde betalningen efter fakturans datum ska du betala beloppet på fakturan minus det försenade betalda beloppet.

Marginalen Traveller

Hur fungerar poängen?

Marginalen Traveller ger dig poäng på allt du handlar och betalar med kortet, poäng som du kan samla i upp till fem år. Du kan byta poängen mot resor, upplevelser eller prylar. Du får en bonuspoäng för var sjunde krona du handlar för.

Du får inte poäng för kontantuttag i uttagsautomater eller på bank- och postkontor, vid Marginalen Flex, köp och växling av valuta, köp som ej belastar kreditutrymme eller kostnader för krav och inkasso samt övriga kostnader och avgifter.

Hur använder jag poängen?

När du nått poängnivån för ditt önskade resmål ringer du vår kundservice 0771-717 710. Kontakta oss med alla uppgifter minst 45 dagar innan du vill åka. Vill du resa under jul, nyår, påsk, midsommar, höstlov och högsommar behöver vi uppgifterna minst 60 dagar innan avresa. Vi kollar sen om det finns plats till ditt resmål det datumet du vill åka och skickar dig ett reseförslag. När du godkänt det skickar vi en biljett till dig. Klart för avfärd!

Hur fungerar försäkringarna?

Marginalen Traveller ger dig marknadens kanske bästa reseskydd när du betalar minst 75 % av resan med kortet. Om du råkar ut för en skada gör du skadeanmälan direkt på vår samarbetspartner ERV:s webbplats där du får hjälp att utnyttja någon av reseförsäkringarna.

Vilka försäkringar ingår?

Allt du behöver veta om försäkringarna hittar du på sidan om kortförsäkringar för Marginalen Traveller.

Finns det några tilläggsförsäkringar?

Ja, Betalskydd och StopService.

Kan jag välja vilket flygbolag jag vill resa med?

Vi bokar med alla stora flygbolag för att kunna hitta en ledig plats när du vill resa. Välj destination och tidpunkt från bonusprogrammet så skickar vi reseförslag utifrån dina önskemål.

Kan jag boka enkelresor med mina poäng?

Programmet är uppbyggt på tur-och-retur-resor. Enkla resor ”kostar” lika många poäng som tur-och-retur-resor, så det är en dålig idé att boka en enkelresa.

Kan jag ge min bonusresa till någon annan?

Poängen är personliga och kan inte överföras till någon annan. Men du kan använda dina poäng för att boka en resa i en familjemedlems namn, då behöver du inte vara med på resan. För extrakortsinnehavaren gäller samma regler som för annan familjemedlem. Extrakortsinnehavaren får inte lösa in poäng utan ditt medgivande.

Ingår alla kostnader för resan?

Nej, flygskatter och flygplats-, bränsle-, service- eller andra avgifter ingår inte. De betalar du med ditt Marginalen Traveller vid bokningstillfället och du uppger ditt kortnummer på resekupongen.

Hur mycket betalar jag för flygplatsskatter och liknande avgifter vid bokning?

Det går inte att säga exakt, eftersom det beror på vilken flygplats du åker från och vilket flygbolag du reser med.

Kan jag betala avgifterna med bonuspoängen?

Nej, du kan inte betala flygskatter och flygplats-, bränsle-, service- eller andra avgifter med bonuspoäng. Du betalar dem med ditt Marginalen Traveller.

Kan jag köpa extra poäng om jag ännu inte nått upp till den nivå som krävs för den destination jag vill resa till?

Har du samlat mer än hälften av poängen som krävs kan du i de flesta fall betala för de poäng som fattas. Du betalar då när du bokar resa. Bokningscentret kan ge dig mer information om vad det kostar i ditt fall.

Kan jag boka en resa i första klass?

Ja, men poängnivåerna gäller resor i ekonomiklass. Vill du resa i första klass kan det gå att ordna, i så fall får du lägga till poäng eller betala. Bokningscentret avgör det här från fall till fall.

Om jag har bokat en resa med mina bonuspoäng och sedan behöver avboka den, hur gör jag då?

Resorna går inte att boka om eller boka av, du får inte tillbaka några poäng i efterhand om du avbokar och det inte omfattas av reseförsäkringen. Vissa undantag kan göras om flygbolaget betalar tillbaka hela biljettkostnaden vid till exempel inställt flyg eller om UD avråder. Avbokar du på grund av sjukdom eller annat skäl som reseförsäkringen täcker får du tillbaka poängen om ERV försäkringar beslutar att stå för biljettkostnaden. Vår kundservice har information om vad som gäller i just ditt fall.

Kan min resa vara hur lång i tid som helst?

Nej, hemresan måste ske inom tre månader från utresan. Utresa och hemresa måste bokas vid samma tillfälle.

Från vilka flygplatser kan jag flyga med mina bonuspoäng?

Du kan välja att flyga från Stockholm Arlanda, Göteborg Landvetter eller Köpenhamn Kastrup.

Kan jag åka hem från en annan flygplats än den som jag landar på vid utresan?

Nej, du kan bara boka tur- och returresa mellan två flygplatser.

Marginalen Gold

Hur fungerar försäkringarna?

Försäkringarna i Marginalen Gold gäller när du betalar med kortet. För nyckelservice ringer du 0770-456 899.

Vill du göra en skadeanmälan?

Gå direkt till försäkringsgivaren Europeiska ERVs hemsida för att anmäla skadan.

Vad betyder 54 dagars räntefri kredit?

Om du alltid betalar hela den utnyttjade krediten betalar du inte någon ränta. Tiden från köpet till att fakturan från oss förfaller kan som mest uppgå till 54 dagar. En gång om året debiterar vi årsavgiften på 195 kr. Om du gör ett kontantuttag eller en betalningsöverföring från limiten till ett bankkonto (Marginalen Flex) debiteras ränta från uttagstillfället.

Hur funkar räntefri delbetalning?

Du kan delbetala alla köp över 4 000 kr. Du betalar ingen ränta eller uppläggningsavgift utan bara en fast månadsavgift. Du väljer själv den takt du vill återbetala. Du kan ha upp till tre delbetalningar samtidigt. Betalningsplanen syns tydligt på ditt kontoutdrag tillsammans med dina andra transaktioner.

Vilka försäkringar ingår?

Allt du behöver veta om försäkringarna hittar du på sidan om kortförsäkringar för Marginalen Gold.

Finns det några tilläggsförsäkringar?

Ja, Betalskydd och StopService.

Marginalen Classic (Ej nyteckning)

Vad menas med upp till 54 dagars räntefri kredit

Att du alltid har upp till 54 dagars räntefri kredit på dina köp. Betalar du hela fakturan betalardu ingen ränta för dina köp. För kontantuttag beräknas ränta från transaktionsdagen.

Hur funkar räntefri Delbetalning?

Du kan delbetala alla köp över 4 000 kr. Du betalar ingen ränta eller uppläggningsavgift utan bara en fast månadsavgift. Du väljer själv den takt du vill återbetala. Du kan ha upp till tre delbetalningar samtidigt. Betalningsplanen syns tydligt på ditt kontoutdrag tillsammans med dina andra transaktioner.

Ingår någon försäkring i kortet?

Nej, men du kan köpa till försäkringarna Betalskydd och StopService.

Marginalen Bankkort

Marginalen Bankkort är en del av Lönekontot

Marginalen Bankkort är en del av Lönekontot.

E-signering

Vad är e-signering?

E-signering innebär att du signerar ett avtal elektroniskt med e-legitimation (BankID) istället för på papper.

Vilka e-legitimationer godtas vid e-signering?

Mobilt BankID (smarttelefon/surfplatta), BankID på fil (dator) och BankID på kort (dator). Telias e-legitimation godtas inte.

Vad händer om jag väntar med att e-signera?

Du har möjlighet att gå in på esignera.marginalen.se för att signera ditt avtal inom 14 dagar från att du gjort en ansökan. Har ingen signering skett inom tre bankdagar från att du har gjort en ansökan skickas ett pappersavtal hem till dig per post.

Var kan jag se om jag har e-signerat mitt avtal?

Du kan se om ditt avtal är e-signerat genom att gå in på esignera.marginalen.se och logga in med ditt Mobila BankID eller BankID. Där kan du vid valfri tidpunkt logga in för att se alla avtal du har e-signerat.

Jag har inte något BankID, hur signerar jag mitt avtal?

Om ditt avtal inte e-signeras inom tre bankdagar skickas ett avtal hem till dig per post. Signera och returnera avtalet.

Jag har e-signerat men ännu inte fått kortet?

Kortet skickas inom en vecka från utförd signering. Om det tar längre tid, kontakta kundservice på telefon 0771 - 717 710.

Allmänna frågor

Var kan jag använda mitt kort?

Du kan använda ditt kort överallt där Visa accepteras, vilket är på mer än 24 miljoner inköpsställen. Du kan också ta ut kontanter i uttagsautomater (kontantuttagsavgiften är 3% eller minst 35 kr per uttag och ränta debiteras från uttagsdagen).

Vilka avgifter finns för kortet?

Du hittar en aktuell prislista på respektive korts produktsida.

Är räntan fast eller rörlig?

Rörlig.

Kan jag göra manuella kontantuttag på bankkontor?

Ja. Tänk på att de räknas som kontantuttag och att du därför får betala uttagsavgift på 3% eller minst 35 kr per uttag och ränta från uttagsdagen.

Vad är det för Bankgiro- och OCR-nummer som gäller för inbetalningar för kort?

Du betalar in på bankgirokonto 5446-3500. OCR-numret är detsamma som ditt kontonummer.

Vilka Iban och Swift gäller för Marginalen Banks betal- och kreditkort?

IBAN:  SE78 1200 0000 0136 3007 7137

BIC/SWIFT:  DABASESX

Vad gör jag om jag tappar kortet?

Ring kundservice på 0771-717 710 så fort som möjligt så spärrar vi ditt nuvarande kort och skickar nytt kort med ny PIN-kod. Du kan spärra kortet dygnet runt.

Vad gör jag om kortet är trasigt eller inte fungerar längre?

Ring vår kundservice på 0771-717 710 så får du ett utbyteskort.

Kan jag välja kod till mitt kort?

Nej, din PIN-kod genereras slumpmässigt av säkerhetsskäl.

Hur gör jag vid adressändring?

Vi uppdaterar våra adressregister med uppgifter från Skatteverket. Om du vill kontrollera vilken adress vi har på dig kan du ringa vår kundservice på 0771-717-710.

Hur sker omräkningen från utländsk valuta när jag använder kortet utomlands?

Om du betalar eller gör kontantuttag utomlands görs en omräkning från utländsk valuta till svenska kronor. Kursen är den som Banken tillämpar, i kursen ingår ett administrativt påslag som just nu är på 1,65 %.

Hur gör jag om fakturan inte stämmer eller om jag vill reklamera?

Ring vår kundservice på 0771-717 710 så skickar vi en blankett till dig där du fyller i de transaktioner du bestrider. Har du betalat för en vara eller tjänst som inte levererats eller utförts, vänder du dig i första hand till butiken för reklamation (gäller svenska köp).

Kan jag få eFaktura?

Ja, du anmäler dig via din internetbank. Där finns en förteckning över företag som erbjuder eFaktura, och du hittar oss när du söker på "marginalen bank". Du anger dina personuppgifter och ditt kontonummer. Ditt kontonummer finns på din faktura. Du måste stå som innehavare för kontot både hos Marginalen Bank och din internetbank för att kunna få eFaktura. Det belopp som är ifyllt i förväg när du får din eFaktura är det lägsta beloppet du kan betala. Vill du betala mer så ändrar du vara beloppet. Kontrollera att fakturan stämmer innan du betalar.

Kan jag öka min kredit?

Ja, på två olika sätt. Antingen ringer du vår kundservice 0771-717 710, eller så fyller du i önskat belopp i ansökan nedan och skicka in till oss. Vi gör därefter en kreditprövning.

Traveller, Ansökan om utökad kredit
Gold, Ansökan om utökad kredit 
Classic, Ansökan om utökad kredit 

Hur tecknar jag tilläggsförsäkringar?

Du kan köpa till tilläggsförsäkringarna StopService och Betalskydd till ditt Marginalen Traveller, Marginalen Gold eller Marginalen Classic.

Betalskydd skaffar du genom att ringa vår kundservice på telefon 0771-717 710.

För att skaffa Betalskydd måste du:

  • Ha kreditkort hos oss.
  • Vara 18-63 år.
  • Vara fullt arbetsför och ha en tillsvidareanställning eller är egen företagare minst 17 timmar i veckan och sedan minst sex sammanhängande månader innan du skaffade försäkringen.
  • Vara folkbokförd i Sverige och ha rätt till sjukpenning från Försäkringskassan eller motsvarande norsk eller dansk instans.

Vad är Hammarbykortet

Hammarbykortet är ett betal- och kreditkort som stödjer Hammarby Fotboll. Varje inköp med kortet omvandlas till poäng som kan användas för att stödja Hammarby på olika sätt. Grunden i kortet är ett poängsystem där var sjunde krona omvandlas till en poäng som kan växlas in mot olika Hammarbybonusar, resor och upplevelser. Du kan också växla in poäng och ge ett bidrag till Hammarby IF Fotboll Ungdom. Dessutom innehåller kortet en VIP-del som innebär att endast du som kortinnehavare får möjlighet till exklusiva erbjudanden med Hammarby Fotboll.

Har du frågor om kortet eller vill växla in dina poäng kontaktar du Marginalen Bank kundservice 0771- 717 710, mån-fre 07.00-21.00, lör-sön 09.00-17.00.

Kortet är ett samarbete mellan Hammarby Fotboll och Marginalen Bank.

Läs mer och ansök om kortet här:
www.hammarbyfotboll.se/hammarbykortet

Har jag möjlighet att få en betalningsfri månad?

Ja, du som har Marginalens betal- och kreditkort kan utnyttja två betalningsfria månader per kalenderår. Månaderna får inte vara sammanhängande. För att utnyttja betalningsfri månad ska du haft ditt kort i minst sex månader samt inte varit försenad med dina inbetalningar eller vara övertrasserad. Saldobalansen får inte understiga 150 kronor. Vid användning av betalningsfri månad tillkommer ränta som tillsammans med eventuella avgifter läggs på nästa kontoutdrag.

För att utnyttja betalningsfri månad, kontakta kundservice på telefon 0771- 717 710 eller via meddelandefunktionen i internetbanken.

Låneskydd

Vad är Låneskydd?

Det är en frivillig försäkring för dig som har Privatlånet. Låneskydd kan täcka din månadskostnad om du blir sjuk eller arbetslös. Vid dödsfall kan resterande skuld betalas. Se villkoren för fullständig omfattning och undantagen i försäkringen.

Vad kostar Låneskydd?

Kostnaden för ditt låneskydd är 9,5 % av din totala månadskostnad (18,2 % om ni är två låntagare som vill omfattas av försäkringen).

Hur tecknar jag Låneskydd?

Har du lån hos ringer du vår kundservice på telefon 0771-717 710. Du kan också ladda ned och posta din ansökan.

Ansöker du om ett nytt lån kan du också ansöka om Låneskydd på samma gång.

Var vänder jag mig vid en skada?

Till vår samarbetspartner BNP Paribas Cardif. Du kan ansöka om ersättning direkt online för skada avseende ofrivillig arbetslöshet, sjukskrivning eller sjukhusvistelse här

Du kan även skicka in en skadeanmälningsblankett och dessa hittar du här!

Har du ett låneskydd som tecknades innan 2009-05-06 så vänder du dig till AXA

Vad är kvalificeringstid och karenstid?

Kvalificeringstid är den tid som du måste ha haft försäkringen innan du kan få rätt till ersättning. En skada som inträffar under kvalificeringstiden omfattas inte av försäkringen. För nedsatt arbetsförmåga och sjukhusvistelse är kvalificeringstiden 1 dag och för arbetslöshet är den 120 dagar.

Karenstid är den första tiden från försäkringsfallet räknat. Under denna tid får du ingen
ersättning från försäkringen. För nedsatt arbetsförmåga och ofrivillig arbetsförmåga är karenstiden 30 dagar och för sjukhusvistelse är den 7 dagar.

Behöver jag betala tillbaka pengarna som försäkringen har betalat in när jag har varit sjukskriven eller arbetslös?

Nej.

Tillkommer det några avgifter utöver månadskostnaden?

Nej.

Kortförsäkringar

Vilka kortförsäkringar ingår?

Läs mer om försäkringarna som ingår i ditt betal- och kreditkort under respektive produkt. Här hittar du kortförsäkringarna för Marginalen Traveller och Marginalen Gold.

Personförsäkringar

På er sida för personförsäkring hittar jag bara Familjeolycksfall, var hittar jag övriga personförsäkringar?

Tandvårdsförsäkring, Invaliditetsförsäkring, Sjukhusvistelseförsäkring, Trygghetsförsäkring och Kontoskydd går inte längre att nyteckna.

Om du har någon av dessa försäkringar, hittar du information under Utgångna produkter.

Inloggning

Vad är en e-legitimation?

E-legitimation är en elektronisk legitimation för användning på internet och fungerar precis som ditt ID-kort, körkort eller pass. Med hjälp av en e-legitimation kan du identifiera dig och logga in, skriva under avtal och godkänna transaktioner på olika myndigheters, bankers och företags webbplatser. Det finns tre olika e-legitimationer: BankID (och Nordea), Mobilt BankID och Telia e-legitimation.

Hur skaffar jag en e-legitimation?

Det finns flera utgivare av e-legitimation, gå in på www.bankid.com för att se vilka företag som är utgivare och hur du beställer via dem.

Hur spärrar jag min e-legitimation?

Din e-legitimation är en personlig id-handling som ska förvaras säkert. Om du misstänker att någon har kommit åt din e-legitimation är det viktigt att du omedelbart spärrar den hos utgivaren.

Varför fungerar inte mitt BankID?

Om du har problem med ditt BankID bör du först testa det på www.test.bankid.com (gäller ej Telia e-legitimation).  Då kontrolleras att ditt BankID är giltigt.  Du bör även gå in på www.install.bankid.com för att ladda ner det senaste säkerhetsprogrammet.

Vad är Mobilt BankID?

Mobilt BankID är en e-legitimation för mobiltelefoner och surfplattor. För att kunna använda Mobilt BankID behöver du dels installera BankID säkerhetsapp och dels hämta ett Mobilt BankID. För att se vilka banker som utfärdar Mobilt BankID gå in på http://support.bankid.com/sv/supportbankidcom/Mobil/.

Kan jag beställa Mobilt BankID, BankID via Marginalen Bank?

Marginalen Bank är inte utgivare av BankID. Beställningen måste göras hos en bank som är utgivare av BankID.

Hur loggar jag in med PIN-kod och kodkort?

Så här loggar du in med PIN-kod och kodkort:

  1. Välj kodkort på inloggningssidan.
  2. Ange ditt personnummer utan bindestreck (ååmmddnnnn).
  3. Ange in din PIN-kod och klicka på Fortsätt.
  4. Ange den fyrsiffriga engångskod från ditt kodkort som motsvarar kombinationen på kodkortet.
  5. Klicka på Fortsätt. Nu är du inloggad.

OBS! Du måste tillåta cookies för att kunna logga in.

Hur aktiverar jag ett nytt kodkort?

Du måste ha minst kvar två koder från det gamla kodkortet för att kunna aktivera ett nytt. När du har använt större delen av koderna på ditt kodkort skickar vi automatiskt ett nytt kort till dig.

  1. Logga in på internetbanken, klicka på Säkerhetsinställningar och sedan Aktivera nytt kodkort.
  2. Skriv in ditt nya kodkortsnummer. Det består av sju tecken, oftast både siffror och bokstäver. Klicka på Fortsätt.
  3. För att aktivera ditt nya kodkort använder du en fyrsiffrig kod från ditt gamla kodkort. Klicka på Godkänn.
  4. Ditt nya kodkort är nu aktiverat. Det gamla går inte längre att använda.

Har ditt kodkort blivit spärrat på grund av fel PIN-kod eller har kortets giltighetstid gått ut? Ring vår kundservice på 0771-717 710, vardagar 07.00-21.00 och helger 09.00-17.00.

Betalning

Hur betalar jag till Bankgiro och PlusGiro?

Observera att du endast kan göra betalningar från Lönekontot och Kapitalsparkontot.

  1. Gå in på Betala och Överför. Välj avsändarkonto.
  2. Välj mottagare. Ange Bankgiro- eller Plusgironummer och hämta mottagarens namn. Om de redan gjort en betalning finns mottagaren i rullistan.
  3. Fyll i betalningsuppgifterna, var noga med att fylla i ett OCR-nummer om det finns på avin (max 25 siffror). Om OCR-nummer saknas ska ett meddelande skrivas så att mottagaren kan identifiera betalningen.
  4. Klicka på Lägg till betalning. Du kan sedan välja att fylla i en ny betalning eller godkänna din betalning.
  5. Godkänn genom att signera på samma sätt som du loggade in, dvs. med BankID, mobilt BankID, mobilverifieringsapp eller kodkort.

Varför får jag ett felmeddelande när jag ska göra en betalning?

Kontrollera att uppgifterna du angett stämmer. Kontrollera att du har angett rätt OCR-nummer.

Kan jag gå in senare och godkänna betalningar?

Ja, betalningen ligger som en påminnelse tills du har godkänt eller tagit bort den.

Kan jag registrera en stående betalning som återkommer varje månad?

Nej, men du kan däremot ha stående överföringar.

Vad är ett OCR-nummer?

Det är den rad med siffror som har #-tecknet i början och slutet, normalt finns den i avins nedre vänstra hörn. Numret innehåller viktig information för mottagaren om både betalningen och avsändaren.

Hur betalar jag en räkning med autogiro?

Kontakta betalningsmottagaren och be om en autogiroblankett. Fyll i och skicka den till betalningsmottagaren.

Hur makulerar jag mitt autogiro-uppdrag?

Ring vår kundservice på 0771-717 710. Du kan också kontakta betalningsmottagaren direkt.

Vad betyder ”funktionen kräver stark identifiering” eller ”funktionen är inte tillgänglig med aktuell autentiseringsleverantör”?

Du har loggat in med endast PIN-kod och har därför en begränsad åtkomst till internetbanken. Logga ut och logga in igen med BankID, mobilt BankID, mobilverifiering eller kodkort.

Överföring

Hur gör jag överföring mellan egna konton i Marginalen Bank?

  1. Gå in på Betala och överför. Under Betalningar och överföringar kan du välja om du vill göra en överföring mellan egna konton (inklusive fördefinierade konton) eller till andra konton/banker.
  2. Om du för över mellan egna konton, fyll i konton, belopp och överföringsdag och klicka på godkänn. Överföringen görs direkt.
  3. Om du för över till andra konton/banker väljer du avsändarkonto och mottagarkonto om du redan har mottagaren registrerad. Om inte, får du fylla i mottagarens namn, bank och kontonummer.
  4. Fyll därefter i överföringsuppgifterna och välj om du vill spara mottagaren i mottagarregistret.
  5. Välj om det är en engångsbetalning eller en återkommande betalning.
  6. Lägg till överföringen. Klicka på godkänn. Signera på samma sätt som du loggade in, dvs. med BankID, mobilt BankID, mobilverifiering eller kodkort.
  7. Överföringsuppdraget lägg under Kommande betalningar.

Hur lång tid tar det att göra en överföring?

En överföring till ett annat konto i Marginalen Bank sker direkt.
En överföring till ett konto i en annan bank som görs bankdag före klockan 14.00 blir bokförd i hos mottagarbanken senast klockan 17.00 samma dag. Görs överföringen efter klockan 14.00 bokförs den hos mottagarbanken nästa bankdag innan klockan 11.00. Marginalen Bank garanterar inte att mottagande bank gör överföringen disponibel.

Hur fyller jag i en annan banks kontonummer?

Skriv clearing- och kontonummer utan mellanrum, bindestreck eller punkter. Till Handelsbanken och Nordea personkonto anger du inte clearingnummer.

Hur långt fram i tiden kan jag registrera en överföring?

Överföringar kan registreras ett år framåt.

Kan en överföring bli avvisad?

Om det saknas pengar på kontot på överföringsdagen försöker vi göra överföringen igen senare på dagen. Saknas det pengar även då så blir överföringen avvisad. En överföring kan också bli avvisad om mottagarens bankkontonummer har stängts, då får du tillbaka pengarna inom ett par dagar.

Jag har en stående överföring den 31:a varje månad. Vad händer månaderna som har färre dagar?

Då dras den sista dagen i månaden.

Konton

Var kan jag se detaljerad kontoninformation?

Gå in på Min översikt och klicka sedan på ett kontonummer.

Hur får jag reda på aktuell ränta?

När du är inne på kontoinformation väljer du fliken Ränteinformation.

Vad betyder spärr mot debet?

På Högräntekontot kan du inte själv göra uttag direkt i internetbanken eftersom kontot har en villkorsperiod på 12 månader. Gör du ett uttag innan villkorsperioden har löpt ut minskar räntesatsen på insatt belopp med maximalt en procentenhet.

Läs mer i villkoren för kontot. Vill du göra ett uttag, gå in på fliken Kundservice och kontakt och skicka ett meddelande till oss så hjälper vi dig.

Var ser jag villkorsperioden på Högräntekontot?

Gå in på kontoinformationen och fliken transaktioner. Villkorsperioden gäller 12 månader från första insättning på kontot eller senaste uttaget, inte från öppningsdagen. 

Hur beställer jag ny PIN-kod?

Det är viktigt att du loggar in med PIN-kod och kodkort, inte med e-legitimation. Gå in under Min översikt, Våra inloggningssätt och välj Enkel inloggning med PIN-kod.

Hur väljer jag en ny telefonkod?

Gå in på Kundservice och kontakt och där finner du Ändra telefonkod. Välj ny kod på 6 tecken. 

Hur beställer jag e-faktura?

Gå in på Betala och överför, Betalningar och överföringar och välj E-faktura.  Välj fliken mitt avtal, vilket konto som e-fakturan ska dras ifrån och godkänn villkoren för e-faktura. Välj bransch eller sök på företaget som du vill ansluta e-fakturan till. Gå vidare till betalningsmottagarens sida, fyll i formuläret och godkänn.

Hur öppnar jag ett nytt konto när jag är inloggad på internetbanken?

Ett nytt konto öppnar du genom att ansöka på vår hemsida, du behöver alltså inte logga in på internetbanken för att öppna ett nytt konto.

Hur ser jag vilket företag jag betalat till eller fått pengar från på Lönekontot?

När du klickar på transaktionen får du upp detaljerna och där framgår vilket företag pengarna har gått till eller kommer från.