Tips och råd om kortsäkerhet

Du som kund ska känna dig trygg när du handlar med våra kort. Därför arbetar vi aktivt mot bedrägerier och för säkrare betalningslösningar.

 

Undvik att bli lurad - lämna aldrig ut kortuppgifter

Det finns bedragare som försöker komma över dina kortuppgifter via e-post, telefon eller sociala medier. Du kan enkelt skydda dig mot bedrägerier genom att aldrig lämna ut dina kortuppgifter på uppmaning av någon annan.

Allmänna tips och råd

  • Tänk på att ditt kort är en värdehandling så håll det under uppsikt, lämna inte ut kortet eller kortuppgifter till någon annan.
  • Lär dig PIN-koden och förvara den aldrig tillsammans med kortet.
  • Om du tappar ditt kort, misstänker bedrägeri eller blivit bestulen ska du direkt spärra kortet via vår kundservice 0771-717 710.

Köp i butik

  • Kontrollera alltid beloppet innan du godkänner köp.
  • Skydda din PIN-kod när du knappar in den.
  • Låt inte någon gå iväg med ditt kort.

Kontantuttag

  • Skydda din PIN-kod när du knappar in den i uttagsautomaten och var uppmärksam mot personer som vill hjälpa till.
  • Var uppmärksam på hur det ser ut vid uttagsautomaten så att den inte har lösa delar eller ser ut att vara manipulerad.

 

Köp på internet

  • Handla på skyddade hemsidor. På skyddade hemsidor börjar adressfältet med https://.
  • Läs igenom omdömen innan du väljer att handla på en ny webbsida och säkerställ att företaget går att kontakta.
  • Läs alltid igenom vilka regler och villkor som gäller för just den webbplats du ska handla ifrån.
  • Handla i första hand på webbsidor som är anslutna till Verified by Visa eller MasterCard SecureCode. Läs mer här

På resan

  • Tänk på hur du förvarar kortet när du är på resande fot. I miljöer med mycket människor exempelvis flygplatser, tunnelbanor, marknader, stränder och andra turistattraktioner finns det ofta ficktjuvar.
  • Lär dig PIN-koden, i vissa länder krävs att man kan sin PIN-kod.
  • Använd hotellets safteybox eller kassaskåp om du lämnar kortet på hotellrummet.
  • Ha inte hela reskassan på ett och samma kort. Ta även med ett extrakort om du skulle bli av med ditt ordinarie kort.
  • Notera numret till kundservice +46771–717 710 så att du snabbt kan ringa och spärra ditt kort.

 

 

Kortförsäkringar

Marginalen Travellers kortförsäkringar hjälper dig innan, under och efter resan.

Läs mer om vad som ingår här

 

StopService

Ring ett samtal och få hjälp att spärra alla kort, id-handlingar, mobiler och mobilabonnemang. Ring kundservice 0771 – 717 710 för att beställa tjänsten StopService.

Läs mer om StopService

Vill du veta mer om kortsäkerhet?

Läs mer om Bankföreningens råd och tips för säkra kortköp.
www.banksakerhet.se