Sju snabba frågor med Sarah Bucknell, VD på Marginalen Bank

Sarah Bucknell

 

Sarah Bucknell du är ny VD för Marginalen Bank – hur har första tiden varit?

Den har varit spännande. Jag har lärt känna många engagerade medarbetare som brinner för att skapa enkla och relevanta tjänster som våra kunder behöver och vill använda. Det är en intressant tid i vår bransch, speciellt för oss som utmanare på en marknad som fortfarande domineras av stora banker med trogna kunder. För oss handlar det om att ha ett tydligt och attraktivt erbjudande för att motivera och inspirera fler kunder att välja oss som bankpartner.

Hur ser ni på er roll på marknaden?

Vi vill vara en utmanare med starka och konkurrenskraftiga tjänster. Vårt fokus är att utveckla vår digitala bank mot en tydlig vision om att underlätta våra kunders ekonomiska vardag.  

För att vara en mindre bank så har vi ett brett erbjudande och vi utmanar genom exempelvis konkurrenskraftiga sparprodukter samtidigt som vi erbjuder lån, kort och tjänster även inom företagssidan. Våra kreditkort är anpassade för olika ändamål, till exempel vårt Guldkort som innehåller många relevanta försäkringar eller vårt resekort Traveller som är framtaget för den som reser mycket.

Vi fungerar idag som ett alternativ och ett komplement till de större bankerna och för många av våra kunder är vi redan idag huvudbank.

Så man kan ha Marginalen Bank som huvudbank?

Absolut! Vi får allt fler kunder som använder oss som sin huvudbank och vi utvecklar kontinuerligt vårt erbjudande för att stärka vår position som kundens första val. Det ska vara enkelt smidigt att sköta sina bankaffärer hos oss. Vi erbjuder bra villkor och konkurrenskraftiga tjänster!

2015 fick vi utmärkelsen Årets Lönekonto av Privata Affärer i konkurrens med alla banker på marknaden. Detta tycker jag är ett bevis för att vi ligger i framkant som en användarvänlig vardagsbank som lever som vi lär.

Varför ska man vara kund hos Marginalen Bank?

Om man bryr sig om sin vardagekonomi, vilket jag personligen rekommenderar alla att göra, så ska man se till att hitta de partners som bäst kan lösa de behov man har. För mig är Marginalen en valbar bank för alla, oavsett om det handlar om att man vill ha ränta på sitt lönekonto, letar efter det bästa resekortet eller av en eller annan anledning har hamnat i ett läge där finanserna behöver ses över i grunden. Jag ser på våra kunder, både nuvarande och framtida, som personer som letar lösningar på behov. Det är med den filosofin som vi utvecklar våra tjänster och produkter och som jag ser skapar värde både för våra kunder och för oss.

Ni pratar ofta om att ni är en annorlunda bank. Vad lägger du in i det begreppet?

Annorlunda är ett positivt värdeord för oss, ett ledord som får oss att tänka nytt och utmana oss själva. Vår ägare grundade banken med en vision om enkelhet och vardagsnära lösningar och i kombination med entreprenörskapet som vi har med oss från grunden så ser jag att vi är en partner som har alla förutsättningar att leverera kundnytta utan att fastna i fällor som ”såhär har vi alltid gjort”.

För mig som VD är det viktigt att vi lever som vi lär. För oss är det en självklarhet att erbjuda ränta på vårt lönekonto och att ha en grundläggande tro på människor och därmed hjälpa kunder till en ekonomisk omstart. Våra Omstartslånekunder* ger oss ett bevis på att vi lyckats när dem ger oss högsta betyg uttryckt i kundnöjdhet.  

Det pratas mycket om hållbarhet inom näringslivet och i samhället. Vad är hållbarhet för dig?

För mig är det en självklarhet att vi som företag är med och gör det vi kan för att bidra till en positiv samhällsutveckling. Hållbarhet är en viktig del i hur vi vill uppfattas, alltifrån i hur vi långsiktigt kan göra skillnad för människor som hamnat i ett finansiellt utanförskap till hur vi arbetar och bedriver vår verksamhet internt i allt i från sund kreditgivning, minska vår miljöpåverkan, till att stötta initiativ som kan leda till större ekonomiskt medvetenhet hos individer.

Slutligen, sommaren närmar sig. Har du några smarta banktips inför semestern?

Absolut, se över räntan på ditt sparande! Just nu har vi extra förmånliga räntor på våra fasträntekonton, där du exempelvis kan få 2% när du öppnar ett 3-årskonto.  Har du ett Travellerkort med poäng och ska ut och resa så kan du betala resan med poängen. Betalar du resan med Travellerkortet så ingår bra försäkringar och du får poäng till nya resor. Men viktigast är att koppla av och njuta och dyker något upp så når du oss enkelt via appen i din mobil.

*Omstartslånet är till för dig som vill göra en omstart på din ekonomi. Ofta kan man samla ihop dyra småkrediter och sänka sin räntekostnad.