Frågor och svar

Allmänna frågor

Hur sätter jag in pengar på mitt konto?

Du kan enkelt överföra pengar direkt från annan bank till ditt konto i Marginalen Bank. Uppge då ditt kontonummer och välj Marginalen Bank som mottagande bank. De fyra första siffrorna i ditt kontonummer är clearingnummer.

När kapitaliseras räntan på mitt konto?

Räntan kapitaliseras vid årsskiftet för Företagskonto, Sparkonto, Stora Sparkonto samt Högräntekontot.

Ränta för fasträntekonto kapitaliseras vid bindningstidens slut.

Hur gör jag för att beställa ett engagemangsbesked?

Årsbesked skickas vanligen ut i mitten av januari årligen. Önskar du ett Engagemangsbesked behöver du som kund själv logga in och beställa det genom att skicka ett meddelande via internetbankens meddelandefunktion som du hittar i inloggat läge.

En beställning via en revisor måste alltid ha firmatecknarens godkännande och underskrift och kan skickas till engagemang@marginalen.se

Vi har bytt firmatecknare i företaget, hur går vi till väga för att ändra dessa uppgifter hos er?

Vid ändring av firmateckning eller ändring av annan kontobehörighet fyller ny firmatecknare i blanketterna Behörighetsanmälan samt Kundkännedom som ni hittar under fliken Dokument och blanketter. Det finns två olika behörighetsanmälan, en enkel och en utökad – välj den som är bäst lämpad för vilken behörighet som ska gälla.

Om firmateckningsändringen gäller en förening måste ni alltid bifoga en kopia av senaste protokoll som styrker av vem/vilka och hur föreningen tecknas dvs. namn och personnummer samt ensam eller två i förening.

Vi vill att ytterligare en person får tillgång till våra konton via internetbanken. Går det att lösa detta och i så fall hur?

Vid tillägg av behörig kontoanvändare fyller firmatecknare i blanketterna Behörighetsanmälan samt Kundkännedom som ni hittar under fliken Dokument och blanketter. Det finns två olika behörighetsanmälan, en enkel och en utökad – välj den som är bäst lämpad för vilken behörighet som ska gälla.

Hur gör jag för att ta emot inbetalningar från utlandet?

Marginalen Bank samarbetar med Danske Bank gällande utlandsbetalningar-/överföringar.

Inbetalningar från utlandet ska sättas in på följande konto:

 

Kontohavare:    Marginalen Bank Bankaktiebolag

IBAN:               SE78 1200 0000 0136 3007 7137

BIC/SWIFT:                  DABASESX

Bankadress:                  Danske Bank, Norrmalmstorg 1, 103 92 Stockholm, Sweden.

 

VIKTIG INFORMATION!

Du har inget specifikt IBAN/BIC för just ditt konto.

För att ta emot betalningar/överföringar från utlandet är det viktigt(!) att ditt kontonummer (9235XXXXXXX) anges som Referens i betalningen/överföringen. Vi erbjuder endast insättningar i SEK, dvs. vi har inga valutakonton.

Vänligen uppmärksamma att internationella betalningar/överföringar kan ta upp till tre bankdagar.

Tips! Handläggningstiden förenklas om avsändaren skickar överföringen i SEK.

Hur skickar jag en utlandsbetalning?

Om du vill göra en betalning till utlandet, ber vi dig att hämta vår blankett för det och fylla i alla uppgifter Blanketten hittar du på vår hemsida under www.marginalen.se/foretag/kontakt.

Klicka på Dokument och blanketter och under rubriken Övrigt finner du ”Beställning utlandsbetalning”

 Vänligen fyll i och returnera till oss via post.

 OBS! Glöm inte att bifoga:

-       ID-kopia samt

-       fakturaunderlag alt orsak till betalning om summan överstiger 150 000 SEK.

 

Vänligen skicka betalnings-/överföringsuppdraget inkl. underlaget till vårt huvudkontor:
Marginalen Bank/företagskonto

Svarspost

20583943

110 05 Stockholm

 

Vänligen uppmärksamma att internationella betalningar/överföringar kan ta upp till tre bankdagar att nå mottagande bank.