Betalning

Vanliga frågor och svar om Betalning

Hur betalar jag till Bankgiro och PlusGiro?

Observera att du endast kan göra betalningar från Förtagskontot och Kapitalsparkontot.

  1. Gå in på Betala och Överför. Välj avsändarkonto.
  2. Välj mottagare. Ange Bankgiro- eller Plusgironummer och hämta mottagarens namn. Om de redan gjort en betalning finns mottagaren i rullistan.
  3. Fyll i betalningsuppgifterna, var noga med att fylla i ett OCR-nummer om det finns på avin (max 25 siffror). Om OCR-nummer saknas ska ett meddelande skrivas så att mottagaren kan identifiera betalningen.
  4. Klicka på Lägg till betalning. Du kan sedan välja att fylla i en ny betalning eller godkänna din betalning.
  5. Godkänn genom att signera på samma sätt som du loggade in, dvs. med BankID, mobilt BankID, mobilverifieringsapp eller kodkort.
  6. Registrerade och delsignerade betalningar hittar du under Översikt betalningar
  7. Framtida betalningar syns under Kommande betalningar

Varför får jag ett felmeddelande när jag ska göra en betalning?

Kontrollera att uppgifterna du angett stämmer. Kontrollera att du har angett rätt OCR-nummer.

Kan jag gå in senare och godkänna betalningar?

Ja, betalningen ligger som en påminnelse tills du har godkänt eller tagit bort den.

Kan jag registrera en stående betalning som återkommer varje månad?

Nej, men du kan däremot ha stående överföringar.

Vad är ett OCR-nummer?

Det är den rad med siffror som har #-tecknet i början och slutet, normalt finns den i avins nedre vänstra hörn. Numret innehåller viktig information för mottagaren om både betalningen och avsändaren.

Hur betalar jag en räkning med autogiro?

Kontakta betalningsmottagaren och be om en autogiroblankett. Fyll i och skicka den till betalningsmottagaren.

Hur makulerar jag mitt autogiro-uppdrag?

Ring vår kundservice på 0771-717 710. Du kan också kontakta betalningsmottagaren direkt.

Vad betyder ”funktionen kräver stark identifiering” eller ”funktionen är inte tillgänglig med aktuell autentiseringsleverantör”?

Du har loggat in med endast PIN-kod och har därför en begränsad åtkomst till internetbanken. Logga ut och logga in igen med BankID, mobilt BankID, mobilverifiering eller kodkort.

Vad händer om det inte finns tillräckligt med pengar på kontot för en betalning?

Då blir betalningen avvisad direkt.

Kostar det något att betala räkningar via Marginalen Banks internetbank?

Nej, internetbanken är kostnadsfri.

Vad är mottagarregistret?

I mottagarregistret ser du dina betalningsmottagare och överföringsmottagare. Mottagarna visas med kortnamn och kontonummer. Du kan ta bort en mottagare genom att klicka på krysset under Ta bort.