Frågor och svar

Inloggning

Hur loggar jag in på internetbanken?

För att kunna logga in i Internetbanken Företag så behöver du vara anmäld som Behörig användare för företaget/föreningen.

Så snart som kontot är öppnat så kan du som användare enkelt logga in med ditt mobila BankID, även andra former av BankID fungerar bra.

Om du inte har ett BANKID eller har möjlighet att skaffa ett så ringer du enkelt till kundservice på 0771-71 77 10, så hjälper vi dig med inloggningsalternativ.

När du loggat in ser du en lista på den eller de olika roller och företag du har tillgång till. Klicka på raden för det företag du vill komma in på, du kan sedan enkelt byta bolag i rullistan.

Vilka olika inloggningssätt finns det?

1. BankID på fil eller kort
2. 
Mobilt BankID
3. Pin-kod och kodkort
4. Mobilverifiering
5. Enkel inloggning med PIN-kod (Begränsad åtkomst)

Vad är BankID/e-legitimation?
E-legitimation är en elektronisk legitimation för användning på internet och fungerar precis som ditt ID-kort, körkort eller pass. Med hjälp av en e-legitimation kan du identifiera dig och logga in, skriva under avtal och godkänna transaktioner på olika myndigheters, bankers och företags webbplatser. Det finns tre olika e-legitimationer: BankID (och Nordea), Mobilt BankID och Telia e-legitimation.

Vad är Mobilt BankID?
Mobilt BankID är en e-legitimation för mobiltelefoner och surfplattor. Gå in på www.bankid.com för att komma igång med ditt mobila BankID.

Kan jag beställa Mobilt BankID eller BankID via Marginalen Bank?
Marginalen Bank är inte utgivare av BankID. Du gör beställningen via en bank som är utgivare av BankID.

Hur skaffar jag en e-legitimation?
Det finns flera utgivare av e-legitimation, gå in på www.e-legitimation.se för att komma igång med e-legitimation.

Hur spärrar jag min e-legitimation?
Din e-legitimation är en personlig id-handling som ska förvaras säkert. Om du misstänker att någon har kommit åt din e-legitimation är det viktigt att du omedelbart spärrar den hos utgivaren.

Varför fungerar inte mitt BankID?
Om du har problem med ditt BankID bör du först testa det på www.test.bankid.com (gäller ej Telia e-legitimation) för att kontroller att det ör giltigt. Du kan även gå in på www.install.bankid.com för att ladda ner det senaste säkerhetsprogrammet.

Hur loggar jag in med Mobilverifiering?
Följ instruktionen för att logga in med vår app för mobilverifiering. Observera att du behöver PIN-kod och kodkort för att aktivera mobilverifieringen.

Hur loggar jag in med PIN-kod och kodkort?
Så här gör du:

  1. Välj kodkort på inloggningssidan.
  2. Ange ditt personnummer utan bindestreck (10 siffror).
  3. Ange in din PIN-kod och klicka på Fortsätt.
  4. Ange den fyrsiffriga engångskod från ditt kodkort som motsvarar kombinationen på kodkortet.
  5. Klicka på Fortsätt. Nu är du inloggad.

OBS! Du måste tillåta cookies för att kunna logga in.

Hur aktiverar jag ett nytt kodkort?

Du behöver ha kvar minst två koder från det gamla kodkortet för att kunna aktivera ett nytt. När du har använt större delen av koderna på ditt kodkort skickar vi automatiskt ett nytt kort till dig.

  1. Logga in på internetbanken, klicka på Säkerhetsinställningar och sedan Aktivera nytt kodkort.
  2. Skriv in ditt nya kodkortsnummer. Det består av sju tecken, oftast både siffror och bokstäver. Klicka på Fortsätt.
  3. För att aktivera ditt nya kodkort använder du en fyrsiffrig kod från ditt gamla kodkort. Klicka på Godkänn.
  4. Ditt nya kodkort är nu aktiverat. Det gamla går inte längre att använda.

Har ditt kodkort blivit spärrat på grund av fel PIN-kod eller har kortets giltighetstid gått ut? Ring kundservice på 0771-717 710, vardagar 07.00-21.00 och helger 09.00-17.00.

Hur loggar jag in med enkel inloggning (PIN-kod)?

Anger du bara din PIN-kod får du begränsad tillgång till internetbanken och kan inte utföra några transaktioner.

Betalning

Vanliga frågor och svar om Betalning

Hur betalar jag till Bankgiro och PlusGiro?

Observera att du endast kan göra betalningar från Förtagskontot och Kapitalsparkontot.

  1. Gå in på Betala och Överför. Välj avsändarkonto.
  2. Välj mottagare. Ange Bankgiro- eller Plusgironummer och hämta mottagarens namn. Om de redan gjort en betalning finns mottagaren i rullistan.
  3. Fyll i betalningsuppgifterna, var noga med att fylla i ett OCR-nummer om det finns på avin (max 25 siffror). Om OCR-nummer saknas ska ett meddelande skrivas så att mottagaren kan identifiera betalningen.
  4. Klicka på Lägg till betalning. Du kan sedan välja att fylla i en ny betalning eller godkänna din betalning.
  5. Godkänn genom att signera på samma sätt som du loggade in, dvs. med BankID, mobilt BankID, mobilverifieringsapp eller kodkort.
  6. Registrerade och delsignerade betalningar hittar du under Översikt betalningar
  7. Framtida betalningar syns under Kommande betalningar

Varför får jag ett felmeddelande när jag ska göra en betalning?

Kontrollera att uppgifterna du angett stämmer. Kontrollera att du har angett rätt OCR-nummer.

Kan jag gå in senare och godkänna betalningar?

Ja, betalningen ligger som en påminnelse tills du har godkänt eller tagit bort den.

Kan jag registrera en stående betalning som återkommer varje månad?

Nej, men du kan däremot ha stående överföringar.

Vad är ett OCR-nummer?

Det är den rad med siffror som har #-tecknet i början och slutet, normalt finns den i avins nedre vänstra hörn. Numret innehåller viktig information för mottagaren om både betalningen och avsändaren.

Hur betalar jag en räkning med autogiro?

Kontakta betalningsmottagaren och be om en autogiroblankett. Fyll i och skicka den till betalningsmottagaren.

Hur makulerar jag mitt autogiro-uppdrag?

Ring vår kundservice på 0771-717 710. Du kan också kontakta betalningsmottagaren direkt.

Vad betyder ”funktionen kräver stark identifiering” eller ”funktionen är inte tillgänglig med aktuell autentiseringsleverantör”?

Du har loggat in med endast PIN-kod och har därför en begränsad åtkomst till internetbanken. Logga ut och logga in igen med BankID, mobilt BankID, mobilverifiering eller kodkort.

Vad händer om det inte finns tillräckligt med pengar på kontot för en betalning?

Då blir betalningen avvisad direkt.

Kostar det något att betala räkningar via Marginalen Banks internetbank?

Nej, internetbanken är kostnadsfri.

Vad är mottagarregistret?

I mottagarregistret ser du dina betalningsmottagare och överföringsmottagare. Mottagarna visas med kortnamn och kontonummer. Du kan ta bort en mottagare genom att klicka på krysset under Ta bort.

Överföring

Vanliga frågor och svar om Överföring

Hur gör jag överföring?

  1. Gå in på Betala och överför. Under Betalningar och överföringar kan du välja om du vill göra en överföring mellan egna konton (inklusive fördefinierade konton) eller till andra konton/banker.
  2. Om du för över mellan egna konton, fyll i konton, belopp och överföringsdag och klicka på Lägg till överföring.
  3. Om du för över till andra konton/banker väljer du avsändarkonto och mottagarkonto om du redan har mottagaren registrerad. Om inte, får du fylla i mottagarens namn, bank och kontonummer.
  4. Fyll därefter i överföringsuppgifterna och välj om du vill spara mottagaren i mottagarregistret.
  5. Välj om det är en engångsbetalning eller en återkommande betalning.
  6. Lägg till överföringen. Klicka på godkänn. Signera på samma sätt som du loggade in, dvs. med BankID, mobilt BankID, mobilverifiering eller kodkort.
  7. Registrerade och delsignerade överföringar hittar du under Översikt betalningar
  8. Framtida överföringar syns under Kommande betalningar.

Hur lång tid tar det att göra en överföring?

- En överföring till ett annat konto i Marginalen Bank sker direkt.

- En överföring till ett konto i en annan bank som görs bankdag före klockan 14.00 blir bokförd hos mottagarbanken senast klockan 17.00 samma dag. Görs överföringen efter klockan 14.00 bokförs den hos mottagarbanken nästa bankdag innan klockan 11.00. Marginalen Bank garanterar inte att mottagande bank gör överföringen disponibel.

Hur fyller jag i en annan banks kontonummer?

Skriv clearing- och kontonummer utan mellanrum, bindestreck eller punkter. Till Handelsbanken och Nordea personkonto anger du inte clearingnummer.

Hur långt fram i tiden kan jag registrera en överföring?

Överföringar kan registreras ett år framåt.

Kan en överföring bli avvisad?

Om det saknas pengar på kontot på överföringsdagen försöker vi göra överföringen igen senare på dagen. Saknas det pengar även då så blir överföringen avvisad. En överföring kan också bli avvisad om mottagarens bankkontonummer har stängts, då får du tillbaka pengarna inom ett par dagar.

Jag har en stående överföring den 31:a varje månad. Vad händer månaderna som har färre dagar?

Då dras det den sista dagen i månaden.

Vilken tid på dagen går överföringar iväg om jag registrerat den i förväg?

På kvällen varje vardag dras den i förväg registrerade överföringen. Mottagaren har pengarna nästa dag.

Kan jag ändra eller ta bort en stående överföring via internetbanken?

Ja, du tar bort en överföring under Överföring/stående överföringar. Klicka på krysset under Ta bort. Sen kan du registrera överföringen igen. Du kan också gå in under Överföringar/kommande överföringar och klicka på krysset under Ta bort.

Jag har en stående överföring den 31:a varje månad. Vad händer månaderna som har färre dagar?

Då dras den sista dagen i månaden.

Hur ser jag kommande överföringar?

För att se kommande överföringar måste du vara inloggad med kodkort, mobilverifiering eller e-legitimation.

Hur mycket kan jag överföra på en dag?

Du kan göra överföringar/betalningar på sammanlagt 2 000 000 kronor per dag. Vill du höja beloppsgränsen är du välkommen att ringa Kundservice 0771-717 710. Vi har öppet vardagar 8-20. Tänk på att ha din Mobilt Bank:ID eller telefonkod tillgängligt när du ringer oss.

Konton

Vanliga frågor och svar om Konton

Var kan jag se detaljerad kontoinformation?

Gå in på Min översikt och klicka sedan på ett kontonummer.

Hur får jag reda på aktuell ränta?

När du är inne på kontoinformation väljer du fliken Ränteinformation.

Vad betyder spärr mot debet?

På Högräntekontot kan du inte själv göra uttag direkt i internetbanken eftersom kontot har en villkorsperiod på 12 månader. Gör du ett uttag innan villkorsperioden har löpt ut minskar räntesatsen på insatt belopp med maximalt en procentenhet.

Läs mer i villkoren för kontot. Vill du göra ett uttag, gå in på fliken Kundservice och kontakt och skicka ett meddelande till oss så hjälper vi dig.

Var ser jag villkorsperioden på Högräntekontot?

Gå in på kontoinformationen och fliken transaktioner. Villkorsperioden gäller 12 månader från första insättning på kontot eller senaste uttaget, inte från öppningsdagen. 

Hur beställer jag ny PIN-kod?

Det är viktigt att du loggar in med PIN-kod och kodkort, inte med e-legitimation. Gå in under Min översikt, Våra inloggningssätt och välj Enkel inloggning med PIN-kod.

Hur väljer jag en ny telefonkod?

Gå in på Kundservice och kontakt och där finner du Ändra telefonkod. Välj ny kod på 6 tecken. Koden är knuten till dig personligen, inte till det bolag som du är inloggad på. Du kan alltså använda koden även till dina privata ärenden.

Hur ser jag vilket företag jag betalat till eller fått pengar från?

När du klickar på transaktionen får du upp detaljerna och där framgår vilket företag pengarna har gått till eller kommer från.