Har du fått ett inkassokrav – gör så här

En faktura som du har missat att betala kan leda till att du får ett kravbrev hem i din brevlåda. Det är viktigt att du betalar ditt inkassokrav inom de åtta dagar som anges. I inkassokravet framgår hur mycket du ska betala, till vilket konto och vilken betalningsreferens som ska anges. Om det dyker upp frågor eller om du inte har möjlighet att betala hela skulden, är det viktigt att du hör av dig till oss direkt så att vi kan komma fram till en lösning.

Vill du bestrida vårt krav kontaktar du oss direkt. Beskriv på vilket sätt du anser det vara felaktigt, och skriv gärna även ner dina invändningar. Har du frågor kan du maila eller ringa oss på 0771-89 89 00


 

Hur fungerar inkasso?

När du inte betalar en faktura kan den du är skyldig vända sig till ett inkassobolag för hjälp att driva in din skuld. Inkassobolaget kontaktar då dig genom att skicka ett kravbrev – ett brev med ett datum då det skyldiga beloppet senast ska ha betalats in. Det är vanligt att företag vänder sig till inkassobolag för detta, och det handlar oftast om en inbetalningstid på 8 dagar för dig som står i skuld.

 

När uppkommer en betalningsanmärkning?

Ett inkassokrav kommer inte från Kronofogden och är inte en betalningsanmärkning. Däremot kan inkassoföretaget lämna över ärendet till Kronofogden om du inte betalar, vilket kan leda till en betalningsanmärkning. Det kronofogden skickar ut då kallas för ett betalningsföreläggande. Därför ska du aldrig strunta i ett inkassokrav, utan alltid höra av dig även om du inte har möjlighet att betala.

Det här händer om du inte betalar din faktura

  • 1

    Du missar att betala en faktura, kanske till och med en påminnelse på en faktura.

  • 2

    Vi skickar ett inkassokrav till dig, med summa och inbetalningstid.

  • 3

    Håll inbetalningstiden. Kan du inte betala måste du kontakta oss.

  • 4

    Betalar du i tid stannar det här, skulden går annars vidare till Kronofogden.