Har du fått ett inkassokrav från oss?

En faktura som du har missat att betala kan leda till att du får ett kravbrev. Det är viktigt att du betalar ditt inkassokrav inom de åtta dagar som anges. Om det dyker upp frågor eller du inte har möjlighet att betala hela skulden är det viktigt att du hör av dig till oss direkt för en lösning.


Hur fungerar inkasso?

Ett inkassobolags uppgift är att inkassera skulder från privatpersoner och företag som inte kan uppfylla sina betalningsskyldigheter. Inkassobolaget kontaktar dig som står i skuld genom att skicka ett kravbrev med en inbetalningstid på 8 dagar.

När uppkommer en betalningsanmärkning?

Ett inkassokrav skickas inte från Kronofogden och är inte en betalningsanmärkning. Om du inte betalar kan inkassobolaget lämna över ärendet till Kronofogden, vilket kan leda till en betalningsanmärkning. Det Kronofogden skickar ut då kallas för ett betalningsföreläggande och därför ska du aldrig strunta i ett inkassokrav. Ta kontakt med oss om du inte har möjlighet att betala.

Mina sidor – hantera dina ärenden digitalt

Privatpersoner kan alltid se inkassoärenden och kommunicera med oss på Mina sidor. Logga in med BankID.

dokument  bankid  dator

 

Det här händer om du inte betalar din faktura

  • 1

    Du missar att betala en faktura, kanske till och med en påminnelse på en faktura.

  • 2

    Vi skickar ett inkassokrav till dig, med summa och inbetalningstid.

  • 3

    Håll inbetalningstiden. Kan du inte betala måste du kontakta oss.

  • 4

    Betalar du i tid stannar det här, skulden går annars vidare till Kronofogden.